Bir Yazı Tasarımcısı Olarak Peter Behrens


Abstract views: 114 / PDF downloads: 88

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8396736

Anahtar Kelimeler:

Peter Behrens, Kaligrafi, Tipografi

Özet

Peter Behrens (1868-1940), 20. yüzyılın başlarında sanat, tasarım, tipografi ve mimarlık alanlarında önemli bir rol oynamış bir sanatçıdır. Döneminin farklı sanat ve tasarım hareketlerinin içinde bulunmuş, ürettiği modern fikirleri ile Alman tasarım anlayışına yeni bir bakış açısı getirmiştir. Buna bağlı olarak Almanya'da modern tasarımın öncülerinden biri olarak kabul edilen Behrens, sanayileşmenin ve teknolojik gelişmelerin hız kazandığı bir dönemde estetik ve işlevselliği bir araya getiren tasarımlar üretmiştir. Minimalist ve işlevsel tasarımları, modern tasarım hareketinin temellerini atmıştır. Aynı zamanda öğrencileri arasında yer alan ünlü mimar ve tasarımcılar, Behrens'in tasarım felsefesini benimsemiş ve her anlamda modern tasarımın gelişimine katkıda bulunmuştur. Behrens, Alman elektrik şirketi AEG için çalışmaya başlamasıyla birlikte bir dönüm noktasına ulaşmıştır. Bu şirket için tasarladığı endüstriyel ürünler, modern makinelerin ve elektrikli ev aletlerinin yanı sıra firmanın tanıtımı ve kurumsal kimliği için ürettiği yazı karakterleri ile estetik potansiyelini ortaya koymuş ve kurumsal kimlik tasarımında öncü olmuştur. Ayrıca, tipografi alanında da önemli yenilikler getirmiştir. Yazı karakteri tasarımları, Alman tipografisinin geleneksel normlarının değişimine sebep olmuş, çağdaş bir yaklaşımın habercisi olmuştur.

Bu çalışma, farklı tasarım alanlarında üretim yapmış multidisipliner bir sanatçı ve tasarımcı olan Behrens’in tipografi alanlarında yaptığı çalışmalarla sınırlıdır. Yaşadığı dönemin sanat algısına karşı durarak ürettiği yazı tasarımları bağlamında tipografi alanına katkıları ile günümüze kadar uzanan etkileri incelenmeye çalışılmıştır.

Referanslar

Aynsley J. (2001). Pioneers of Modern Graphic Design A Complete History. Octopus Publishing.

Aynsley J. (2009). Designing Modern Germany. Reaktion Books.

Buddensieg, T. (1984) Industriekultur: Peter Behrens and the AEG, 1907-1914, MIT Press.

Burke, C. (1992). Peter Behrens and the German Letter: Type Design and Architectural Lettering. Journal of Design History, 5(1), 19–37. http://www.jstor.org/stable/1315850.

Meggs, P. B. ve Purvis, W. A. (2016). Megg’s History Of Graphic Design, John Wiley & Sons, Inc.

Morna, O. (2007). Rhetorics of Display: Arts and Crafts and Art Nouveau at the Turin Exhibition of 1902. Journal of Design History, 20(3), 205–225. http://www.jstor.org/stable/4540359

Poulin, R. (2011). The Language of Graphic Design_ An Illustrated Handbook for Understanding Fundamental Design Principles. Rockport Publishers.

Röder, S. & Elliott, F. (1998). “Moderne Baukunst” 1900-14: The Architectural Collection of the Deutscher Werkbund. The Journal of the Decorative Arts Society 1850 - the Present, 22, 4–17. http://www.jstor.org/stable/41809268

Schwartz, F. J. (1996). Commodity Signs: Peter Behrens, the AEG, and the Trademark. Journal of Design History, 9(3), 153–184. http://www.jstor.org/stable/1315919

Sharp, D. (1978). The Rationalists: Theory And Design In The Modern Movement. Architectural Press.

Umbach, M. (2009). German Cities And Bourgeois Modernism, 1890-1924. Oxford University Press.

Vogel, C. (2009). Notes on the Evolution of Design Thinking: A Work in Progress, Design Management Review, (20), 16 - 27. 10.1111/j.1948-7169.2009.00004.x.

Windsor, A. (1981). Peter Behrens Architect And Designer. Whitney Library of Design.

İndir

Yayınlanmış

2023-10-01

Nasıl Atıf Yapılır

Kuş, İbrahim. (2023). Bir Yazı Tasarımcısı Olarak Peter Behrens. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(99), 2308–2314. https://doi.org/10.5281/zenodo.8396736