Klasik Batı Müziğinde Doğaçlama ve Günümüzde Terk Edilmesinin Sebepleri
Abstract views: 42 / PDF downloads: 24
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14028455Anahtar Kelimeler:
Doğaçlama, Kadans, Klasik Müzik, Besteci, İcracıÖzet
Müzik sanatında doğaçlama, bir performans esnasında bir müzik parçasının tamamının ya da bir kısmının parçanın armonik gelişimlerine, melodik motiflerine uygun olarak ya da tamamen bağımsız olarak icracı tarafından anlık olarak yaratılmasıdır. Doğaçlama dünyadaki hemen her yerel müzik kültüründe, popüler müzikte, caz müziğinde ve Klasik Batı müziğinde yer almaktadır. Ancak Klasik Batı müziğinde doğaçlama geleneği Romantik dönem ve sonrasında zamanla terk edilmiştir. Bu makalede Klasik Batı müziğinde doğaçlamanın kökenleri, gelişim süreci ve terkedilme sebepleri ortaya konulacaktır. Araştırmada literatür taraması yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmada Barok ve Klasik dönemlerde doğaçlama pratiğinin müziğin önemli bir bileşeni olarak kabul edildiği, Romantik dönemde müzikal karmaşıklığın artması ve eserlerin daha belirgin şekilde yazılmasının ise doğaçlamanın önemini azalttığı sonucuna varılmıştır. Virtüöziteye dayalı eserlerin doğaçlama becerilerini geri plana attığı ve müzikal performansların öngörülebilirliğini arttırdığı ve bu durumun, doğaçlamanın eski önemini yitirmesine neden olduğu anlaşılmıştır. Bu durum müzik eğitimi veren okullarda doğaçlama ile ilgili derslerin de müfredatlara alınmama sonucunu da doğurmuştur. Müzisyenliğin profesyonelleşmesinin doğaçlama yeteneklerinin azalmasına neden olduğu, bestecilik ve icracılık sanatlarının birbirinden ayrılması sonucu teknik mükemmelliğin öne çıktığı söylenebilir. Konser salonları ve kayıt endüstrisinin baskısı ile müzisyenlerin kusursuz performanslara yönelmesi, ayrıca dinleyicilerin taleplerinin de doğaçlama pratiğini zayıflattığı, standart nota yazımı ve nota üzerindeki kesin talimatların titizlikle takip edilmesinin müzisyenleri belirli kalıplar içerisinde hareket etmeye zorladığı, tüm bunların sonucu olarak sıra dışı müzikal ifadelerin gelişiminin engellendiği ve doğaçlama geleneğinin kaybolduğu anlaşılmıştır.
Referanslar
Akdeniz, A. Ö., & Akdeniz, H. B. (2020). Barok Dönemi Bestecilerinden Arcangelo Corelli’nin Op. 5 No 12 “La Folia” Adlı Eserinin Keman Partisinin İncelenmesi. International Journal Of Social And Humanities Sciences Research (Jshsr), 7(61), 3165-3179.
Atlas, A. W. (1998). Renaissance Music: Music in Western Europe, 1400-1600. W.W. Norton.
Badura-Skoda, E., Drabkin W., V. & Jones, A. (Eds.) (2015). "Cadenza". The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Macmillan Publishers.
Bailey, D. (2020). Improvisation: Its Nature and Practice in Music. Faber & Faber.
Berkowitz, A. (2021). Improvisation in Western Classical Music: Past and Present. Oxford University Press,
Berliner, P. (2018). Thinking in Jazz: The Infinite Art of Improvisation. University of Chicago Press.
Brown, J. (2012). The Art of Ornamentation: Exploring Baroque Performance Practices. Cambridge University Press.
Cyr, M. (1992). Performing Baroque Music. Amadeus Press.
Davies, T. (2019). The Theory and Practice of Cadenzas: A Study of the 18th Century. Oxford University Press.
Dempster, D. (2000). Improvisation in Baroque Music: A Guide for Performers. Cambridge University Press.
Feld, S. (2017). Sound and Sentiment: Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression. University of Pennsylvania Press.
Fuller, D. (2019). Baroque Music and Improvisation. Cambridge University Press.
Graham, M. (2001). The Art of Ornamentation in Baroque Music. Routledge.
Green, L. (2019). Liszt's Legacy: The Impact of His Transcriptions on Romantic Music. London: Routledge.
Grout, D. J. (2014). A History of Western Music. W.W. Norton.
Hansen, T. (2015). The Evolution of the Cadence in Classical Music. London: Musicology Publications.
Hansen, T. (2020). Beethoven and the Evolution of the Cadence. Boston: Berklee Press.
Harrison, M. (2008). The Art of Cadence: An Exploration of Baroque Musical Practices. Routledge.
Higgins, M. (2018). Singing in the 18th Century: The Development of Vocal Techniques and Styles. Cambridge University Press.
Horsley I., Nettl B., Wegman R.C. vd. (Eds.) (2015) "Improvisation". The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Macmillan Publishers.
Kinderman, W. (2009). Beethoven. Oxford University Press.
Johnson, R. (2010). Bach and the Baroque: An Overview of His Music. Cambridge University Press.
Jones, R. (2017). The Decline of Improvisation in Classical Music. Routledge.
Jones, L. (2019). Carl Philipp Emmanuel Bach: A Comprehensive Guide. Boston: Berklee Press.
Lapressa (t.y.). Görsel 1. https://www.lapressa.it/articoli/che_cultura/i-linguaggi-della-musica-attraverso-la-storia- continua-a-fiorano
Meyer, A. (2018). The Influence of Nannerl Mozart: Sister, Pianist, and Composer. Los Angeles: Southern California University Press.
Morris, K. (2021). Aesthetic Shifts in 18th Century Music: Cadences and their Implications. Cambridge: Cambridge University Press.
Nettl, B. (2019). The Study of Ethnomusicology: Thirty-Three Discussions. University of Illinois Press.
Openart (t.y.). Görsel 2. https://openart.ai/community/kWNzZy3PnbrxYhbUbY2i
Parker, H. (2012). Renaissance Music: A History of European Music from the 14th to the 17th Century. University of California Press.
Ries. F. (1830). Memoirs of Beethoven. Leipzig: Schott Music.
Rosen, C. (2013). The Classical Style: Haydn, Mozart, Beethoven. W. W. Norton & Company.
Schweitzer, K. (2018). J.S. Bach: His Life and Work. Dover Publications.
Sullivan, J. (2020). Cadenzas and Their Role in Classical Music: A Historical Overview. Yale University Press.
Smith, R. (2021). Notation systems and the suppression of improvisation in Western classical music. Historical Musicology Review, 31(4)
Smith, A. (2015). Monteverdi and the Origins of Opera. Yale University Press.
Taruskin, R. (2010). Music in the Seventeenth and Eighteenth Centuries. Oxford University Press.
Thompson, J. (2019). The Life and Music of Sergei Rachmaninoff. Rowman & Littlefield.
Tovey, D. F. (2012). Essays in Musical Analysis. Oxford University Press.
Tucker, M. (2021). The Role of Cadences in 19th Century Opera. Boston: Berklee Press.
Wegman, R. (1998). The Crisis of Music in Early Modern Europe, 1470-1600. Oxford University Press.
Williams, M. (2020). Beethoven and the Control of Musical Expression. Harvard University Press.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.