Opera Öğrencilerinin Müzik Dinleme Alışkanlıklarının Şan Eğitimi Süreci Üzerindeki Etkileri


Abstract views: 21 / PDF downloads: 11

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14260313

Anahtar Kelimeler:

Şan Eğitimi, Opera, Klasik Müzik, Müzik Dinleme

Özet

Opera; müzik, drama ve görsel sanatları bir araya getiren zengin ve çok katmanlı bir sanat dalıdır. Bu çok katmanlı yapı, opera sanatçılarının sahip olması gereken yetenekleri de şekillendirmektedir. Dolayısıyla bir opera sanatçısının başarılı olabilmesi için yalnızca iyi bir şan tekniğine sahip olması yetmemekte; aynı zamanda müzikal ifade gücü ve oyunculuk yeteneklerini de geliştirmesi gerekmektedir. Konservatuvarların opera bölümlerinde verilen eğitim de bu becerilerin kazandırılması ve geliştirilmesini hedeflemektedir. Bu bağlamda, çalışma opera bölümü öğrencilerinin müzik dinleme alışkanlıkları ve bu alışkanlıkların şan eğitimi süreci üzerindeki etkilerine yönelik öğrenci görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada tarama modeli benimsenmiş ve anket yöntemi ile Türkiye'deki bir konservatuvarın opera bölümünde öğrenim gören 18 öğrenciyle veri toplanmıştır. Çalışma grubunu, farklı sınıf seviyelerinde öğrenim gören opera bölümü öğrencileri oluşturmuştur. Veriler, anket yöntemi ile toplanmış ve frekans dağılımları üzerinden analiz edilmiştir. Bulgular, düzenli ve bilinçli bir şekilde klasik müzik ve opera dinleyen öğrencilerin şan tekniklerini geliştirmede ve müzikal ifade güçlerini zenginleştirmede daha başarılı olduklarını göstermektedir. Çalışma, şan eğitiminde öğrencilerin müzik dinleme alışkanlıklarının önemli bir rol oynadığını ortaya koymaktadır. Bu bağlamda, opera bölümü öğrencilerinin klasik müzik dinleme becerilerini geliştirecek uygulamalara daha fazla yer verilmesi gerektiği önerilmektedir. Elde edilen bulgular, benzer çalışmaların Türkiye’deki diğer konservatuvarlarda da yapılmasının gerekliliğine işaret etmektedir. Bu doğrultuda, daha geniş kapsamlı verilerle şan eğitimi süreçlerinin zenginleştirilmesine yönelik yeni yaklaşımlar geliştirilmesi beklenmektedir.

Referanslar

Anyanwu, G. E., Nto, J. N., Agu, A. U., Ekezie, J., & Esom, E. A. (2016). Musical preferences and learning outcome of medical students in cadaver dissection laboratory: A Nigerian survey. Annals of Anatomy, 208, 228-233. https://doi.org/10.1016/j.aanat.2016.07.010

Bolander, H.B., & Callahan, S. (2021). Rockin’ the GRE: The Effects of Preferred, Non-preferred, and Classical Music on College Students’ Cognitive Test Performance. Butler Journal of Undergraduate Research, 7 (9), 115-128.

Bozkır, B. (2009). Profesyonel müzisyenlerde müzik algısı farklılıkları: Bir fMRI çalışması [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.

Cabanac, A., Perlovsky, L., Bonniot-Cabanac, M., & Cabanac, M. (2013). Music and academic performance. Behavioural Brain Research, 256, 257-260. https://doi.org/10.1016/j.bbr.2013.08.023

Fisher, B.D. (2005). A History of Opera: Milestones and Metamorphoses. Opera Journeys Publishing, US.

Garcia, M. (1894). Hints on Singing. (Çev. Beata Garcia). Ascherberg & Co., London.

Haldane, C.R. (2018). Balancing Performing and Teaching Roles: The Voice of Classical Singers. Frontiers in Psychology, 9 (2503), 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02503

Hyry-Beihammer, E.K. (2010). Master-Apprentice Relation in Music Teaching From a Secret Garden to a Transparent Modelling. Nordic Research in Music Education, 12, 161-178.

İlyasoğlu, E. (2008). Zaman İçinde Müzik. Remzi Kitabevi.

Jiang, J., Rickson, D., & Jiang, C. (2016). The Mechanism of Music for Reducing Psychological Stress: Music Preference as a Mediator. The Arts in Psychotherapy, 48, 62–68.

Karatay, S. (2022). Çevrimiçi dinleme pratiklerinin kullanıcı ve sektör açısından eleştirel analizi: Spotify örneği [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi.

Kelly, A.P. (2023). Teaching Artist? Re-considerations. Arts Education Policy Review, 124 (4), 221-227. https://doi.org/10.1080/10632913.2022.2042445

Kuyucu, M. (2020). Bir Müzik Mecrası Olarak Radyonun Üniversite Öğrencilerinin Müzik Tüketim Alışkanlıklarına Olan Etkisi. Kesit Akademi Dergisi, 6 (23), 245-265.

Mancini, G. (1912). Practical Reflections on the Figurative Art of Singing. (Çev. Pietro Buzzi). The Gorham Press, Boston.

Muslimah, M., & Apriani, W. (2020). The effect of listening to music on concentration and academic performance of the students: Cross-sectional on English education college students. FKIP Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin, 3 (1), 27-32.

Özdemir, E., & Coşkuner, S. (2018). Müzik dinleme etkinliklerinin ilköğretim öğrencilerinin akademik başarısına etkisi. İlköğretim Online, 17 (1), 57-69. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413741

Sakar, M.H., & Maba, A. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Müziksel Tercihleri ve Dinleme Pratikleri. Uluslarası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (36), 980-996.

Sevginer, N. (2019). Popüler kültür, müzik ve toplumsal farklılaşma: Eskişehir’deki senfonik müzik dinleyicileri üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Anadolu Üniversitesi.

Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2014). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık, Ankara.

Stark, J. (1999). Bel Canto: A History of Vocal Pedagogy. University of Toronto Press, Toronto.

Şenoğlu Özdemir, C. (2019). Analitik müzik dinleme etkinliklerinin müzikal bilgi, algı ve performans başarısına etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi.

İndir

Yayınlanmış

2024-11-30

Nasıl Atıf Yapılır

Aktakka, F. (2024). Opera Öğrencilerinin Müzik Dinleme Alışkanlıklarının Şan Eğitimi Süreci Üzerindeki Etkileri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(113), 2332–2340. https://doi.org/10.5281/zenodo.14260313