SÜRTÜK, KARAGÖZLÜM VE MEMLEKETİM FİLMLERİNDEKİ MÜZİK KULLANIMI ÜZERİNDEN YEŞİLÇAM’DA BATILILAŞMA SANCISI
Abstract views: 42 / PDF downloads: 19
DOI:
https://doi.org/10.26450/jshsr.367Anahtar Kelimeler:
Batılılaşma, Modernleşme, Müzik, Yeşilçam SinemasıÖzet
Cumhuriyet devrimleri ile batı ve doğu arasında oluşturulması hedeflenen köprü beraberinde halkın alışkanlıklarında oluşan değişimi ve bununla bağlantılı olarak arada kalmışlık hissini getirmiştir. Kimileri oldukça katı olarak uygulanan bu devrimler halkın kültürel dünyasını da etkilemiştir. Ani bir değişim yaşayan toplum, gelen yasaklar sonrası çoğu alanda olduğu gibi müzikal anlamda da eskiye bir özlem içine girmiş ve bu alandaki zevklerini sinema gibi farklı alanlarda da aramıştır. Başlangıçta yabancı filmlere yerli öğelerin eklenmesi ile karşılanan bu talep, sonraları özellikle Yeşilçam’da doğu-batı, modern-geleneksel, bizler-onlar gibi karşıtlıkların etkisini ortaya çıkarmıştır. Filmler, geneli kadın olmak üzere, Batılılaşmaya çalışan fakat iki uç arasında sıkışan karakterleri, eşlik eden müzikler yardımıyla anlatmış ve bir anlamda toplumun arada kalmışlığını sembolleştirerek halkın ilgisini çekmiştir. Günümüzde çoğunluk tarafından incelenmeye değer görülmeyen, birbirinin aynı, basit ve boş olarak tanımlanan ve doğal olarak araştırma konusu olarak çok dokunulmamış olarak kalan bu filmler -amaçları bu olsun veya olmasın- geçmişteki, kendi dönemlerindeki ve gelecekteki toplumsal ruh halini gerek hikayeleri gerekse hikayelerine eşlik eden ve Yeşilçam’ın temel özelliklerinden biri haline gelen müzikleri ile aktarmışlardır
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2018 International JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.