Mekanın İki Boyutlu Görselleştirilmesinin “Teknik” Kavramı Üzerinden İrdelenmesi ve Vr Deneyimi


Abstract views: 75 / PDF downloads: 57

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10028717

Anahtar Kelimeler:

Mekan, Render, Teknik, Vr, Ontoloji

Özet

Henüz somutlaşmamış ancak tasarımcının bilincinde kurulmuş mekan, imgesel bir nesne olduğu için muhatapları tarafından olabildiğince anlaşılması gerekmektedir. Tasarlanan mekanın sunumu mekan tasarlayan ve mekanı talep eden işveren/eğitimci/kullanıcı vb. bireyler için oldukça önemlidir. Çünkü mekanın sunum tekniği mekanı, anlama, yorumlama açısından yol göstericidir. Tasarımcısının sunum bilgisine, yetisine bağlı olarak bilinçte kurulan, tasarlanan, imgelenen soyut mekan somut gerçekliğin bir tezahürü olarak muhataplarına belirli teknikler aracılığıyla sunulmaktadır. Bu bağlamda çalışmanın konusu, mekan yorumunu, anlayışını etkilediği düşünülen görselleştirme tekniklerinden biri olan 2 boyutlu görselleştirme ile mekanın sanal gerçeklik gözlüğü üzerinden (vr) deneyimi arasındaki farklılıklar olarak belirlenmiştir. Ancak öncelikle teknik kavramı Heidegger’in felsefi bakışı üzerinden irdelenecektir.

Bu bağlamda çalışmanın varlık nedenini oluşturan araştırma soruları; mekan deneyimi zamansal bir yaşantıyken, kendisini 2 boyutlu görseller üzerinden muhatabına kendi varlığına uygun bir minvalde deneyimletebilir mi? Tasarlanan mekanın anlamı, yaşantısı iki boyutlu görseller (render vb.) üzerinden örtülmekte midir? İnsanların var olduğu eylemsel bir zemin olan yaşam dünyası ontolojik olarak anlaşılmakta ve yaşanılmakta iken mekan ontik bir kavrayışla anlaşılabilir ve yaşanılabilir mi? şeklindedir.

Okuyucunun her iki tekniği karşılaştırması için yazar tarafından tasarlanan mekanın iki boyutlu temsili 3ds max programında modellenip Corona render motorunda görselleştirilecektir. Mekanın sanal gerçeklik üzerinden deneyimi ise 3d modelin Unreal engine 5.2 programında ışık, kamera ayarlamaları yapılacak ve sanal gerçeklik gözlüğüne uygun bir formatta okuyucuya sunulacaktır. Bu çalışma iç mimarlık tasarım eğitimi eyleyicileri ve iç mimari görselleştirme üzerine çalışma yapan tüm araştırmacılara yazılı bir kaynak olmayı amaçlamaktadır

Referanslar

Aktok, Ö. (2021a) Heidegger’in Tekniğe Yönelik Düşüncesinde Ontik-Ontolojik Ayrımı: Tekniğin Teknik-Olmayan Özü. FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), Güz, 32, 205-231.

Aktok, Ö. (2021b). Meydana Getirme ve Meydan Okuma: Heidegger Felsefesinde Teknolojinin Geleneksel ve Modern Yüzleri. Beytulhikme An International of Philosophy, 11(3), 1027-1044

Aşer, K (2023) Mekan Tasarlama Eyleminin Husserl Fenomenolojisi Epokhe Kavramı Üzerinden Soyum. [Yayınlanmamış Doktora tezi], Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.

Aydınlı. S. (2002) Epistemolojik Açıdan Mekan Yorumu, Mimarlık ve Felsefe, (1. Baskı), Yem Yayınları.

Dicle, D. (2017). Heidegger’in Tekniğin Kökenine İlişkin Soruşturması. FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), Bahar, 23, 307-328

Gray, J. G., (2008). Heidegger’in Varlık’ı. Ahmet Aydoğan (Ed.), Heidegger içinde (s.689-713). Say Yayınları.

Heidegger, M. (1997). Tekniğe Yönelik Soru. Afa Yayınları.

Heidegger, M. (1998). Tekniğe İlişkin Soruşturma. Paradigma Yayınları.

Heidegger, M., (2008). Düşünmek ne demektir. Ahmet Aydoğan (Ed.), Heidegger içinde (s.307-311), Say Yayınları.

Heidegger, M. (2021). Varlık ve Zaman. Alfa Yayınları.

Lenoir, B. (2002). Sanat Yapıtı. Yapı Kredi Yayınları

Şan, E. (2020) Felsefe Seminerleri-Ontolojik Fark. https://www.youtube.com/watch?v=FJoywnpdMt4

Ülger, E (2013). Platonun Sanat Kuramının Düşünsel Evrimi. FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi) 16, 15-28

Yavuz, H. (2006). Edebiyat ve Sanat Üzerine Yazılar. Yapı Kredi Yayınları

İndir

Yayınlanmış

2023-10-20

Nasıl Atıf Yapılır

Aşer, K. (2023). Mekanın İki Boyutlu Görselleştirilmesinin “Teknik” Kavramı Üzerinden İrdelenmesi ve Vr Deneyimi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(100), 2554–2564. https://doi.org/10.5281/zenodo.10028717