Hans Hofmann’ın Resmin Doğası ve Yapısına İlişkin Anlayışı


Abstract views: 47 / PDF downloads: 29

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10042358

Anahtar Kelimeler:

algı, Gerçeklik, Görünüş, Hans Hofmann, İtme ve Çekme

Özet

Amerikan sanatına yön veren öncü sanatçı ve eğitimci Hans Hofmann, Almanya’dan sonra New York ve Provincetown’da dersler vererek soyut ifadecilik akımının gelişimine katkı sağlamıştır. Sanatın kökeninin doğada yattığını savunur ve doğadan ilham alır. Hofmann, fiziksel dünya varlıklarını soyutlayarak temel şekillerle ifade eder. Sanatını doğanın enerjisi ve hareketiyle ilişkilendirirken, her sanat eserini duyusal deneyimler yoluyla ifade edilen bir konu olarak görür. Hofmann, öğrencilerine yüzlerce kişiye öğretmenlik yaparak sanatı öğretmiş ve onun için sanatçının özgül yeteneklerinin doğuştan geldiğini savunmuştur. Malzemelerin doğası ve araçların kullanımı sanat eserlerinin ifadesini belirler. Hofmann’ın sanatı, renk, form ve hareketin birbirini etkilediği bir sistem olarak düşünülür. Resimde pozitif ve negatif yüzeyler arasındaki ilişkisi ve boşlukların önemi üzerinde durur. İtme ve çekme kavramı (push and pull), resmin derinliğini ve etkisini oluşturan temel bir prensibini renk, formu şekillendirerek resimsel öğelerin birbirleriyle etkileşimini vurgular. Sanat ve metafizik gerçeklik ilişkisini kurar ve ressamın tinsel gerçekliği duyusal deneyimlerle ifade ettiğini savunur. Hofmann’ın sanat anlayışı, resimde doğa, enerji, renk ve ilişki üzerine derin bir felsefi yaklaşımı kendinden sonraki sanatçılarabir ilham oluşturur.

Referanslar

Artbma (t.y.). Hans Hofmann, “Summer Night’s Bliss”, 1961. https://collection.artbma.org/objects/38055/ summer-nights-bliss

Artnet (t.y.). Hans Hofmann, “Submerged”, 1947. https://www.artnet.com/WebServices/images/ll00678ll d7KvGFgUNECfDrCWvaHBOcpPVD/hans-hofmann-submerged.jpg

Calisphere (t.y.). Hans Hofmann, “Combinable Wall I and II”, 1961. https://calisphere.org/item/ark:/130 30/tf9w1006v0/

Calisphere (t.y.). Hans Hofmann, “Agrigento”, 1961. https://calisphere.org/clip/500x500/9de3a80ff1e33b da 3d73a6878539a815

Chipp, H. B. (1968). Theories of modern art: A source book by artists and critics. University of California Press.

De Kooning, E. (1950). Hans Hofmann paints a picture. Art News, 48(10), 38-41, 58-59.

Friedel, H. & Dickey, T. (1998). Hans Hofmann. Manchester, VT: Hudson Hills.

Healy, P. (2003). Virgil Grotfeldt: Including the Series with Waldo Bien. Wienand. http://www.fiuamsterdam.com/Virgil%20Grotfeldt%20by%20Patrick%20Healy.pdf

Hofmann, H. (1956). The color problem in pure painting: Its creative origin. Arts and Architecture, 73(2), 14-15, 33-34.

Hofmann, H. (1967). Search for the real and other essays. (Ed. Sara T. Weeks-Bartlett. H. Hayes, Jr.). https://books.google.com.tr/books?id=D0YMPbdZWtAC&pg=PA59&hl=tr&source=gbs_toc_r&cad=2#v=onepage&q&f=false

Hofmann, H. (1987). Hans Hofmann’dan seçmeler (Çev. Can Ayan-Mehmet Ergüven). Gergedan.

Motherwell, R., Reinhardt, A., Siskind, A. & Karpel, B. (1951). Modern artists in America. New York: Wittenborn Schultz.

MurtualArt (t.y.). Hans Hofmann, “Fragrance”, 1956. https://www.mutualart.com/Artwork/Fragrance/ 4B203952258D326E

Pinterest (t.y.). Hans Hofmann, “Liebesbaum”, 1954. https://i.pinimg.com/originals/d7/b8/03/d7b8033a64 6d1ffc48f79a4d10f3275c.jpg

Seitz, W. C. (1963). Hans Hofmann with selected writings by the artist. The Museum of Modern Art: Distributed by Doubleday.

İndir

Yayınlanmış

2023-10-26

Nasıl Atıf Yapılır

Işık, Y. E. (2023). Hans Hofmann’ın Resmin Doğası ve Yapısına İlişkin Anlayışı . International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(100), 2801–2815. https://doi.org/10.5281/zenodo.10042358