The Epistemological Framework of the Relationship Between Music and Knowledge


Abstract views: 18 / PDF downloads: 11

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13864137

Anahtar Kelimeler:

Müzik epistemolojisi, Müziksel bilgi, Aktif dinleme, Pasif dinleme, Müzikte anlam, Müziksel kavrama

Özet

Bu makalenin amacı müzik ve bilgi arasındaki epistemolojik ilişkiyi incelemektir. Bu amaçla, rasyonalizm, ampirizm ve sezgicilik gibi akımlar çerçevesinde müzik bilgisinin olanağına odaklanmaktadır. Müzik bilgisi önermesel bilgiyle açıklanamasa bile, duyusal alanın zihinde bıraktığı imgeler insan bilişi üzerinde derin bir etkiye sahiptir. Bu çalışma, Antik Yunan'dan beri sorgulanan sanatsal bilginin doğasını, modern epistemolojik teorilerle birlikte incelemektedir. Müzik bilgisi, tarihsel süreçteki epistemolojik tartışmalar ışığında bilişsel, duygusal ve sezgisel süreçler bağlamında değerlendirilmektedir. Çalışma, müzik bilgisinin geleneksel epistemolojinin izin verdiğinden daha zengin ve daha karmaşık bir bakış açısı sunabileceğini savunmaktadır.

Ayrıca, makale bilişsel (aktif) ve bilişsel olmayan (pasif) etkileşim modları arasında ayrım yaparak dinleme süreci içinde müzik bilgisinin olasılığını araştırmaktadır. Meta-bilişsel süreçler tarafından yönlendirilen aktif dinleme, yapılandırılmış yorumlama yoluyla daha derin bir anlayışı içerirken, pasif dinleme daha sezgisel ve duygusal tepkileri uyandırır. Ancak her iki yaklaşım da müziğin rasyonalist ve ampirist düşüncenin katı sınırlarını aşan yollarla bilgi aktarabileceğini göstermektedir. Makale, dinleyici ve müzik kompozisyonu arasındaki etkileşimden ortaya çıkan müziksel bilginin bilişsel deneyim anlayışımıza önemli ölçüde katkıda bulunduğu sonucuna varmaktadır.

Referanslar

Audi, R. (2010). Epistemology: A contemporary introduction to the theory of knowledge (3rd ed.). Routledge.

Baumgarten, A. G. (1961). Aesthetica. G. Olms.

Chrysander, F. (1862). Jahrbuch für musikalische Wissenschaft. Druck und Verlag Von Bretikopf & Härtel.

Curley, E. M. (1984). The collected writings of Spinoza (Vols. 1–2). Princeton University Press.

Descartes, R. (2020). Discourse on the method (J. Veitch, Trans.). Karbon. (Original work published 1637)

Elgin, C. Z. (2020). Understanding art. In V. Granata & R. Pouivet (Eds.), Épistémologie de l'esthétique (pp. 139–150). Presses Universitaires de Rennes.

Gadamer, H.-G. (1976). Philosophical hermeneutics (D. E. Linge, Trans.). University of California Press. (Original work published 1967)

Gadamer, H.-G. (1983). Reason in the age of science (F. G. Lawrence, Trans.). MIT Press. (Original work published 1976)

Gadamer, H.-G. (1991). Wahrheit und methode (H. Arslan & İ. Yavuzcan, Trans.). Paradigma Yayınları. (Original work published 1965)

Goodman, N. (1997). The philosophy of Nelson Goodman. Garland Publishing, Inc.

Heidegger, M. (1987). Gesamtausgabe, II. Abteilung: Vorlesungen 1923-1944. Pänomenologische interpretation von Kants kritik der reinen vernunft. Vittorio Klostermann.

Hein, G. E. (1991, October 15-22). Constructivist learning theory [Conference presentation]. CECA (International Committee of Museum Educators) Conference, Jerusalem, Israel.

Horrigan, P. G. (2007). Epistemology: An introduction to the philosophy of knowledge. iUniverse, Inc.

Kant, I. (2006). Kritik der urteilskraft (A. Yardımlı, Trans.). İdea Yayınevi.

Kattsoff, L. O. (1953). Elements of philosophy. The Ronald Press Company.

Klinke, H. (2014). Art theory as visual epistemology (1st ed.). Cambridge Scholars Publishing.

Kömürcü, İ. (2019). Estetik ve eleştiri bağlamında Adorno ve müzik. Gece Yayınları.

Kuhn, T. S. (1993). The structure of scientific revolutions (N. Kuyaş, Trans.). Alan Yayıncılık. (Original work published 1962)

Masson, M. E. J., & Caldwell, J. I. (1998). Conceptually driven encoding episodes create perceptual misattributions. Acta Psychologica, 98(2), 183–210.

Piaget, J. (1980). Les formes élémentaires de la dialectique. Gallimard.

Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In M. Boekarts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 451–495). Academic Press.

Pratt, W. S. (1915). On behalf of musicology. The Musical Quarterly, 1(1), 1–16.

Senemoğlu, N. (2010). Gelişim, öğrenme ve öğretim (17th ed.). Pegem Akademi.

Shapiro, L. (2012). Spinoza on imagination and the affects. In S. Ebbersmeyer (Eds.), Emotional minds: The passions and the limits of pure inquiry in early modern philosophy (pp. 89–104). De Gruyter.

Sunarto, B. (2008). The epistemology of the music creation. Asian Musicology Journal, 13, 1–13.

Šuvaković, M. (2008). Epistemology of art. Tanzquartier Wien.

Tateo, L. (2020). A theory of imagining, knowing, and understanding. Springer.

Wilson, D., & Sperber, D. (1981). On choosing the context for utterance interpretation. In J. Allwood & E. Hjemquist (Eds.), Foregrounding background (pp. 51–64). Doxa.

Yayınlanmış

2024-09-30

Nasıl Atıf Yapılır

Kömürcü, İlker. (2024). The Epistemological Framework of the Relationship Between Music and Knowledge. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(111), 1782–1790. https://doi.org/10.5281/zenodo.13864137