Kore Dizilerinin Toplumsal Kimlik Üzerindeki Etkisi: Özbekistan Örneği
Abstract views: 57 / PDF downloads: 33
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14020403Anahtar Kelimeler:
Özbekistan, Kore dizisi, Toplumsal kimlik, Kültürel GöstergelerÖzet
Tarih boyunca dünya haritası defalarca tasarlanarak, yeniden biçimlendirilmiştir. Yüzyıllar önce tarih sahnesinde yer alan büyük imparatorluklar yok olmuş ve yerlerine yeni devletler kurulmuştur. Bu imparatorluklardan biri olan Sovyetler Birliği de 1990’larda dağılmasıyla, tarihte önceden yer alan ama Sovyetler Birliği’nin yönetimi altında kalan bazı devletlerde yeniden dünya arenasında çıkmıştır. Büyük değişimlerin ardından bağımsızlığına kavuşan ulus-devletler kendi özlerine ve kültürel değerlerine sarılarak, kültürel kimliklerini yeniden oluşturmak için çalışmalara başlamışlardır. Bu ülkeler arasında yer alan Özbekistan da kültürel kimlik çalışmalarını yaparken siyasal, ekonomik ve kültürel bağlamda özgün bir yol seçmiştir. Özbekistan uluslararası siyasi ve ekonomik yapısını ilerletirken, aynı zamanda ulusal değerleri açısından önemli olan hem tarihi hem de milli kültürel varlığını yeniden tasarlayan çalışmalarını da gündemine almıştır.
Özbekistan toplumun milli kültürel kimliğini yeniden canlandırırken kitle iletişim araçlarını etkin bir şekilde kullanmaktadır. Kitle iletişim araçlarının önemli öğelerinden biri de televizyon dizileridir. Özbekistan, başta kendi milli televizyon dizileri olmak üzere, kendi kültür yapısına benzerlik taşıyan diğer ülkenin televizyon dizilerinden de verimli bir şekilde yararlanmaktadır. Bunlardan biriside Kore dizileridir. Bağımsızlık sonrası Özbek televizyonlarında yer alan Kore dizilerinin izlenim oranlarının artması ve toplum tarafından sevilerek izlenmesinin ardından toplum kimliğinde değişimlerin gerçekleştiği gözlemlenmiştir.
Çalışma bu varsayım üzerine başlatılmış olup, amacı Kore dizilerinin Özbek toplumsal kimliğinin üzerindeki etkisini analiz etmektir. Çalışmada 2003 senesinde vizyona giren ‘Saraydaki Mücevher’ Kore dizisi Gerbner’in kültürel göstergeler kuramı bağlamında içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Kore dizisi, Toplumsal kimlik, Özbekistan, Kültürel Göstergeler
Referanslar
Adorno, T. (2009). Kültür Endüstrisi: Kültür Yönetimi Ülner, V., Tüzel M. & Gen E. (Çev.) İletişim Yayınları.
Alyakut, Ö. (2016). Postmodern toplumda kadın kimliğinin bedeni üzerinden inşası. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (47), 696-708.
Aydoğdu, H. (2004). Modern kimlikte öznenin ölümü. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (10), 115-147.
Aziz, A. (1981). Radyo ve Televizyona Giriş. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
Barutçugil, İ. (2011). Kültürler Arası Farklılıkların Yönetimi. Kariyer Yayınları.
Berelson, B. (1952). Content Analysis in Communication Research. Free Press.
Bilgin, N. (1999). Kolektif Kimlik. Sistem Yayıncılık.
Çakır, V., & Kınıt, E. (2014). Televizyon dizilerinde ürün yerleştirme ve sponsorluğun sorunları. Global Media Journal: TR Edition, 5(9), 19-47.
Dalbay, R. (2018). “Kimlik” ve “toplumsal kimlik” kavramı. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (31), 161-176.
Deneçli, C. (2013). Küresel markalar, yerellik ve kültürel göstergeler. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 3(1), 1-11.
Gerbner, G., Gross, L., Morgan, M., Signorielli, N., & Shanahan, J. (2002). Growing up with television: Cultivation processes. J. Bryant, & D. Zillman (Eds.), In Media Effects: Advances İn Theory And Research (2nd edition) (pp. 43-67). Lawrence Erlbaum.
Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar. Siyasal Kitabevi.
Güz, N. ve Küçükerdoğan, R. (2005). Göstergeküreler, reklam ve "öteki" kavramı. Journal of İstanbul Kültür University, (1), 65-73.
Hoftstede, G. (2005). Cultures and Organizations. (2nd edition), Mc. Graw Hill.
Horkheimer, M. v. (1996). Aydınlanmanın Diyalektiği. Koçak, O (Çev.). Kabalcı Yayınevi.
Hun, L. B. (2003). Saraydaki Mücevher (대장금) (Sinema Filmi). Byoung-hoon Lee.
Keyman, F. (2007). Türkiye’de kimlik sorunları ve demokratikleşme. Doğu Batı Düşünce Dergisi, (41) 217-230.
Kırtepe, S. (2014). Televizyon dizilerinin toplum üzerindeki etkileri sosyo-kültürel bir çözümleme (Erzurum örneği). (Yayınlanmamış Doktora Tezi) (372378) Sosyal Bilimler Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi.
Kim, S.-J. (2009). Interpreting transnational cultural practices: social discourses on a korean drama ın japan. Hong Kong and China. Cultural Studies, 23 (5/6), 736-755.
Kula, N. (2012). TV dizileri yoluyla yeniden üretilen tüketim kültürü. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 4(1), 507-530.
Küçükerdoğan, R. (2009). Reklamda Kültürlerarasılık. Es Yayınları.
Metaveevinij, V. (2008). Key success factors of Korean TV industry structure that leads to the popularity of Korean TV dramas in a global market. Journal of East Asian Studies, 12(2), 99-139.
Mutlu, E. (1991). Televizyonu Anlamak. Gündoğan Yayınları.
Mutlu, E. (2008). Televizyonu Anlamak. (2. Basım), Ayraç Kitabevi.
Özdemir, C. (2001). Kimlik ve söylem. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 98-112.
Özer, Ö. (2005). Televizyonun yetiştirme rolü: Ankara Çevik Kuvvet örneği. Gazi Üniversitesi İletişim Dergisi, (20), 1-20.
Parsa, S. (1994). Televizyon Estetiği. Ege Üniversitesi Yayınları.
Postman, N. (2004). Televizyon: Öldüren Eğlence Gösteri Çağında Kamusal Söylem. Akınay, O. (Çev.), Ayrıntı Yayınları.
Ünür, E. (2013). Türk televizyon dizilerinde toplumsal kimliklerin temsili. Erciyes İletişim Dergisi, 3 (2), 32-42.
Yaylagül, L. (2012). Kitle İletişim Kuramları. Dipnot Yayınları.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.