Domenico Scarlatti’nin Fa Minör K. 466 Numaralı Sonatı’nın Analizi ve Piyano İcrasına Yönelik Teknik Yaklaşımlar


Abstract views: 19 / PDF downloads: 18

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14260334

Anahtar Kelimeler:

Domenico Scarlatti, Barok dönem, müzikal analiz, performans teknikleri

Özet

Bu araştırma, Domenico Scarlatti’nin Fa Minör K. 466 numaralı sonatını müzikal analiz ve piyano icrası açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Barok döneme özgü kontrpuan, süslemeler ve karakteristik modülasyonları içeren bu eser, klavsen için yazılmış olmasına rağmen günümüzde modern piyanolarda sıklıkla icra edilmektedir. Araştırma, betimsel araştırma yöntemi ve içerik analizi kullanılarak, nitel bir araştırma deseni çerçevesinde yapılandırılmıştır. Eserin form yapısı, tematik gelişimi, tonal düzeni ve teknik özellikleri sistematik bir şekilde analiz edilmiştir. Bulgular, sonatın tipik Barok dönemi özelliği taşıyan ikili formda yazıldığını ve A kesitinde tematik materyalin Fa minör tonunda tanıtılarak dominant tona modülasyon yaptığını, B kesitinde ise çeşitli tonalitelerdeki sekanslarla genişletildiğini göstermektedir. Scarlatti’nin yaygın olarak kullandığı süsleme teknikleri ve modülasyonlar, eserin ifade gücünü artıran unsurlar olarak belirlenmiştir. Ayrıca, eserdeki kontrpuantal yapı ve ritmik varyasyonlar, icracılar için teknik açıdan dikkat gerektiren bölümler sunmaktadır. Performans açısından, modern piyanoda eserin icrasında Barok dönemin stilistik özelliklerinin korunmasının önemi vurgulanmıştır. Pedal kullanımının sınırlı tutulması, artikülasyon ve dinamiklerin döneme uygun şekilde uygulanması, eller arasındaki ton dengesinin sağlanması ve süslemelerin stilistik doğrulukla icra edilmesi gerektiği belirtilmiştir. Geniş aralıklı atlamalar ve hızlı pasajların temiz ve akıcı bir şekilde çalınabilmesi için teknik çalışmalara dair öneriler sunulmuştur. Sonuç olarak, Domenico Scarlatti’nin Fa Minör K. 466 numaralı sonatı hem teknik hem de sanatsal açıdan piyanistler için değerli bir repertuvar parçası olarak değerlendirilmiştir. Bu çalışma, eserin modern piyanoda icrası ve yorumlanması konusunda piyanistlere ve müzikologlara kapsamlı bir rehberlik sağlayacağı ve Barok dönemin stilistik özelliklerinin çağdaş bir enstrümanda yeniden yorumlanmasına katkıda bulunacağı değerlendirilmektedir.

Referanslar

Apaydınlı, K. (2019). Domenico Scarlatti’ye ait orta düzeydeki sonatların piyano eğitiminde kullanılabilirliğinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 4(45), 173–188. https://doi.org/10.9761/JASSS3415

Boran, İ., & Şenürkmez, K. Y. (2007). Kültürel tarih ışığında çok sesli Batı müziği. Yapı Kredi Yayınları.

Büke, A., & Altınel, İ. M. (2006). Müziği yaratanlar: Klasik Batı müziğinde dönemler ve besteciler–Barok dönem. Dünya Kitapları Yayıncılık.

Çepni, S. (2021). Proje, tez ve araştırma makalelerinin kavramsal ve kuramsal çerçevesi nasıl yapılandırılmalı? Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 4(3), 203–216.

Dale, K. (1947). Domenico Scarlatti: His unique contribution to keyboard literature. Proceedings of the Royal Musical Association, 74(1), 33–44. https://doi.org/10.1093/jrma/74.1.33

Griffiths, P. (2011). Batı müziğinin kısa tarihi. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Hammond, F. (2004). Domenico Scarlatti. In D. Schulenberg (Ed.), Eighteenth-century keyboard music (pp. 153–185). Routledge.

Hsieh, M. (2021). Music of Domenico Scarlatti: Innovation and style of his keyboard sonatas. In 7th International Conference on Humanities and Social Science Research (ICHSSR 2021) (pp. 682–685). Atlantis Press.

İlyasoğlu, E. (2009). Zaman içinde müzik (8. baskı). Remzi Kitabevi.

Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım.

Kaygısız, M. (2009). Müzik tarihi: Başlangıcından günümüze müziğin evrimi. Kaynak Yayınları.

Kirkpatrick, R. (2020). Domenico Scarlatti. Princeton University Press.

Lee, J. E. (2000). A comparison of the keyboard sonatas of Domenico Scarlatti and Antonio Soler (Unpublished master’s thesis). University of Cape Town.

Malipiero, G. F. (1927). Domenico Scarlatti. The Musical Quarterly, 13(3), 476–488. https://www.jstor.org/stable/738594

Michels, U. (1977). Johann Sebastian Bach: Atlas zur Musik. Münich: Dtv-Atlas zur Musik.

Mimaroğlu, İ. (2012). Müzik tarihi. Varlık Yayınları.

Park, S. R. (2024). Domenico Scarlatti’s musical style: His keyboard sonata K. 288. Musicological Annual, 60(1), 55–81. https://doi.org/10.4312/mz.60.1.55-81

Say, A. (2010). Müzik ansiklopedisi: A-G. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.

Scarlatti, D. (1906). Opere complete per clavicembalo. A. Longo (Ed.), Opere complete per clavicembalo içinde (Cilt 3, s. 68–70). G. Ricordi & C.

Scarlatti, D. (2013). Sonata in F Minor, K. 466 (P. Gouin, Ed.). Les Éditions Outremontaises.

Selanik, C. (2010). Müzik sanatının tarihsel serüveni. Doruk Yayıncılık.

Sheveloff, J. (1985). Domenico Scarlatti: Tercentenary frustrations. The Musical Quarterly, 71(4), 399–436. https://doi.org/10.1093/mq/LXXI.4.399

Vidali, C. F. (1993). Alessandro and Domenico Scarlatti: A guide to research. Taylor & Francis.

Wallace, E. (2019). Somaesthetic approaches to the keyboard sonatas of Domenico Scarlatti: Integration of bodily perception and performance (Unpublished master’s thesis). University of Oregon.

Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Yüceer, E. M., & Berki, T. (2024). Domenico Scarlatti’nin klavye sonatlarında yabancı sesli akor sınıflandırması: K. 101-150. The Journal of Social Sciences, 1(40), 378–391.

İndir

Yayınlanmış

2024-11-30

Nasıl Atıf Yapılır

Tuzkaya, G. (2024). Domenico Scarlatti’nin Fa Minör K. 466 Numaralı Sonatı’nın Analizi ve Piyano İcrasına Yönelik Teknik Yaklaşımlar. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(113), 2341–2355. https://doi.org/10.5281/zenodo.14260334