“Hayvan Koruma Kanunu”nda Yapılan Değişikliğe ilişkin X/Twitter Paylaşımlarının Peirce’in Göstergebilim Modeli Çerçevesinde İncelenmesi
Abstract views: 18 / PDF downloads: 16
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14506409Anahtar Kelimeler:
Göstergebilim, Anlambilim, Edimbilim, Medya ÇözümlemesiÖzet
Kamuoyunda hayvan hakları yasası ya da sokak hayvanları yasası şeklinde de bilinen 5199 sayılı Hayvanları Koruma Kanunu kabul edildiği 2004 yılından günümüze kadar çeşitli ekleme, çıkarma ve değişiklikler ile şekillenerek yürürlükte bulunmaktadır. Çeşitli vesilelerle söz konusu kanuna ilişkin olumlu ya da olumsuz eleştiriler zaman içinde yöneltilse de özellikle 2024 yılının ikinci yarısında, söz konusu kanunda yapılması planlanan değişikliğe ilişkin yoğun bir kamuoyu tepkisi oluşmuştur. Yasada öngörülen ve sahipsiz hayvanların barınaklarda toplanması ve belirli koşullar olduğu durumlarda uyutulmasına ilişkin kaygılarından dolayı olumsuz, son dönemde haberlerde sıklıkla görülen sokak hayvan saldırıları ve hastalıklar nedeniyle yaşanan gelişmelerden dolayı da olumlu eleştiriler uzun süre sosyal medyayı meşgul etmiş ve etmektedir. Bu çalışma bir iletişim aracı olarak dil ve bu dile ait göstergelerin, özellikle sosyal medyada, belirli bir bakış, görüş, eğilim ve yönelimi verirken görsel medyalar aracılığıyla ne türden temsiller kullanıldığına odaklanmaktadır. Gazete, dergi, makale ya da görsel veriden yoksun yayınlarda dil kullanıcıları metinlere odaklanırken özellikle Youtube, Instagram, X/Twitter gibi toplumun sıklıkla reklam, bilgi, haber ya da yorum izlediği ortamlarda alımlayıcılar (adressee) yazılı metinlerden daha çok görsel metinlere odaklanmaktadırlar (Chandler ve Sweller, 1991; Cross, 2011; Chan ve diğ., 2022; Koutromanou ve diğ., 2023; Sunsaro ve diğ., 2023). Bu sebeple metin üreticisi ya da yayınlayıcısı tarafından seçilen-tercih edilen görüntüler de bir yönüyle metne giriş, metne açılan bir pencere görevi görürken diğer taraftan da aslında metinlerde nasıl bir yaklaşımın sergileneceğine ilişkin ipuçları taşımaktadır. Bu çalışma Hayvan Hakları Koruma Kanunu’na ilişkin X/Twitter ortamında bir görsel ile birlikte paylaşılan haber ve bilgi metinlerinde oluşan veri tabanında, söz konusu görsellerin göstergebilimsel temelde çözümlemesine odaklanmaktadır. Metni hiç okumayan bir dil alımlayıcısının sadece görsele bakarak bir öngörü-önsav geliştirerek o metne dair ilksel bir fikrinin oluştuğu varsayımından hareketle, olumlu ya da olumsuz eleştiri içeren metinlerin görsel kullanımlarının dağılımları ve içerikleri değerlendirilmektedir.
Referanslar
Baudrillard, J. (1996). A System of Objects (J. Benedict, Trans.). Verso. (Orijinal basım 1968).
Chandler, P., Sweller, J. (1991). Cognitive load theory and the format of instruction. Cognition and Instruction, 8, s. 293-332.
Clarke, D. S. (1990). Sources of Semiotic. Southern Illinois University.
Cross, J. (2011). Comprehending News Videotexts: The Influence Of The Visual Content, Language
Learning & Technology, 15, 2, 44-68.
Erkman F. (1987). Göstergebilime Giriş. (Birinci Baskı). Alan Yayıncılık.
Erkman, F. (2005). Göstergebilime Giriş. Multilingual Yayınları.
Guiraud, P. (2016). Göstergebilim. (Çev., Mehmet Yalçın). (3. Baskı). İmge Kitabevi
Günay, V. D. (2004). Dil ve İletişim. Multilingual Yayınları.
Hutton, C. M. (1989). The arbitrary nature of the sign. Semiotica, 75, (1/2), 63–78.
Chan, I. C. C., Chen, Z., Leung, D. (2023). The More The Better? Strategizing Visual Elements in Social Media Marketing. Journal of Hospitality and Tourism Management, (54), 268-289. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2022.11.007.
Hénault, A. (2014). Semiotic Theory and Experiences of Life: The Vital Abstraction. Chinese Semiotic Studies, 10 (3). 409-426. https://doi.org/10.1515/css-2014-0034.
Jolly, M. (2008). L’Image et Les Signes. Armand Collin.
Kıran, A. ve Kıran, Z. (2006). Dilbilime Giriş, (3. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Koutromanou, E., Sotirakou, C. & Mourlas, C. (2023). Examining visual impact: predicting popularity and assessing social media visual strategies for NGOs. Online Media and Global Communication, 2, (4). 594-620. https://doi.org/10.1515/omgc-2023-0025
Leone, M. (2015). Longing for the past: A semiotic reading of the role of nostalgia in present-day consumption trends. Social Semiotics, 25, 1–15. https://doi.org/10.1080/10350330.2014.950008
Metro-Roland, M. (2009). Interpreting meaning: An application of Peircean semiotics to tourism. Tourism Geographies, 11, 2, 270–279. https://doi.org/10.1080/14616680902827225
Özmakas, U. (2010). Peirce, Saussure Ve Derrida’da Gösterge Kavramı. [Yüksek Lisans Tezi]. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi.
Peirce, C. S. (1955). Philosophical Writings of Peirce (J. Buchler, Ed.). Dover Publications.
Peirce, C. S. (1978). Ecrits Sur le Signe, (P. Seuil, Çev.).
Peirce, C. S. (1984). Writings of Charles S. Pierce. Cilt: 2.
Rıfat, M. (2005). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilimin Kuramları. YKY Yayınları.
Saussure, F. (1959). Course in general linguistics. McGraw-Hill.
Saussure, F. (1985). Genel Dilbilim Dersleri. (çev. Berke Vardar). Birey ve Toplum.
Sunarso, B., ve diğ. (2023). Analysing the role of visual content in ıncreasing attraction and conversion in MSME digital marketing. Journal of Contemporary Administration and Management, 1, 3. 193- 200. doi:10.61100/adman.v1i3.79.
Vardar, B. (2001). Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri. Multilingual Yayınları.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.