ÖĞRETİM MATERYALİ OLARAK ISPARTA TÜRKÜLERİNİN KEMAN EĞİTİMİNDE KULLANILMASINA YÖNELİK BİR DURUM ÇALIŞMASI
Abstract views: 175 / PDF downloads: 104
DOI:
https://doi.org/10.26450/jshsr.3475Anahtar Kelimeler:
Keman eğitimi, Isparta türküleri, müzik eğitimi, durum çalışmasıÖzet
Keman eğitimi süreci, teorik bilgi destekli, müzikal becerinin ön planda olduğu bir süreçtir. Öğrenci, öğretmen ve eğitim sürecinde kullanılan öğretim materyallerinin birbirleriyle olan etkileşimi keman eğitiminin ana unsurlarını oluşturmaktadır. Bu nedenle öğretim materyalleri öğrenme öğretme sürecini yönlendirmesi, teknik ve müzikal becerileri kazandırmada etkili rol oynaması sebebiyle belirleyicidir. Bu araştırmada lisans düzeyi Ana Çalgı Keman Dersi sürecinde kemana lisans eğitiminde başlayan bir öğrencinin çalgı çalma becerisini geliştirmeye yönelik bir öğretim materyali olarak kemana uyarlanan Isparta türkülerinin kullanılabilirliğini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada nitel bir araştırma deseni olan durum çalışması yaklaşımı esas alınmıştır. Bu doğrultuda çalışmanın katılımcıları Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü’nde öğrenim görmekte olan, Ana Çalgı Keman dersini alan ve keman çalmaya lisans öğrenimi sürecinde başlamış bir öğrenci ve söz konusu dersi yürüten, öğretim materyalini oluşturan ve bu çalışmayı gerçekleştiren araştırmacıdır. Araştırmada öğretim materyali olarak kemana uyarlanan Isparta türküleri; Şu Gelen Atlımıdır, Bahçalarda Üzerlik, Birini Yavrum Birini ve Çayıra Serdim Postu isimli türkülerdir. Araştırma verileri doküman incelemesi, yarı yapılandırılmış görüşmeler ve araştırmacı günlüklerinden elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencinin keman eğitimi sürecinde yaşadığı zorluklar belirlenmiştir. Bununla birlikte öğrencinin sağ ve sol eldeki becerilerinin gelişimine yönelik oluşturulan öğretim materyalinin işlevsel olduğu görülmüştür. Bu noktada temel yay tekniklerini daha rahatlıkla çaldığı ve yaya hâkimiyetinin arttığı, sol elde ise hızlı tempoda notaları çalma konusunda, 3. pozisyonda kalarak, 1 ve 3. pozisyon geçişlerini daha akıcı şekilde yapma becerilerini geliştirdiği belirlenmiştir. Yanı sıra 9/8’lik ölçüdeki türküleri seslendirme becerisi kazanmıştır. Ayrıca öğrencinin türküleri severek çalışması ile normalde zorlandığı teknikleri daha kolay yapabildiği görülmüştür.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.