CHARLES ÖLÜ YA DA DİRİ FİLMİNDE EMEK, ÇALIŞMA VE YABANCILAŞMA KAVRAMLARININ ELEŞTİREL ÇÖZÜMLEMESİ


Abstract views: 38 / PDF downloads: 21

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.26450/jshsr.1218

Anahtar Kelimeler:

Charles Ölü Ya Da Diri, Emek, Çalışma, Alain Tanner

Özet

Çalışma ve emek kavramları birbirinden farklı anlamlara sahip olmasına rağmen, XVIII. yüzyıldan sonra, bu iki kavram birbirinin yerine geçecek biçimde dönüştürülmüştür. Bu dönüşümün kapitalist piyasa toplumsallığıyla doğrudan bir ilişkisi vardır. Yaşam gücü olan emek, değişim değeri üreten çalışma kavramının ideolojik, kültürel ve politik biçimlendirmesinin gölgesinde kalarak, anlamı çalışmayla eş değer hale getirilmiştir. Bu durum kültürel alanda çalışmanın zorlayıcı doğasında yabancılaşmaya neden olmaktadır. Filmler, kültüre ait değerlerin üretilmesinde, sorgulanmasında ve değiştirilmesinde en önemli araçlardan biridir. Bu makale Avrupa sinemasının auteur yönetmenlerinden biri olan Alain Tanner’in Charles Ölü Ya Da Diri (Charles Mortou Vif, 1969) filmi örnekleminde, zorunlu çalışmanın yabancılaştırıcı etkisini burjuva sınıfından film karakterinin film evrenindeki konumlanışı açısından gösterecektir. Bu çerçevede makalenin ilk bölümü felsefe açısından emek ve çalışma kavramlarının kullanımına değinecek ve ikinci bölümde bu kavramların filmdeki temsili aracılığıyla film çözümlemesi yapılacaktır.

İndir

Yayınlanmış

2019-06-30

Nasıl Atıf Yapılır

ERBALABAN GÜRBÜZ, N. (2019). CHARLES ÖLÜ YA DA DİRİ FİLMİNDE EMEK, ÇALIŞMA VE YABANCILAŞMA KAVRAMLARININ ELEŞTİREL ÇÖZÜMLEMESİ. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 6(37), 1397–1405. https://doi.org/10.26450/jshsr.1218