Kur’ân Yorumunda Oryantalist Düşüncenin Diyalektiği


Abstract views: 139 / PDF downloads: 52

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10253483

Anahtar Kelimeler:

Kur’ân, Vahiy, Tefsir, Oryantalizm, Diyalektik

Özet

Kur’ân, İslam dininin yegâne kutsal kitabı günümüze kadar değişmeden gelen mucize ve insanlığa bir rehber oluşundan dolayı O’nu anlamak, açıklamak, yaşamak Müslümanlar için çok önemlidir. Bu önemden dolayı Batılı araştırmacılar Kur’ân üzerinde araştırmalar yapmış onun hakkında kitaplar, makaleler yazmışlar sempozyumlar ve konferanslar düzenlemişlerdir. Oryantalistlerin Kur’ân’a olan bu merakları hidâyet bulma amacından öte, Kur’ân’ın Kutsal Kitapların derlemesinden oluşmuş bir beşer tarafından yazılmış olduğunu ispatlama çabalarıdır. Kur’an’a inanmayarak ona yorumlarda bulunan Oryantalistler, Kur’ân’ı ilahi olana atfetmeyerek basite indirerek onu bir nesne gibi görmüşlerdir. Böylece Oryantalistler Kur’ân’ı kendi metotlarıyla açıklamaya çalışmış ve yorumlamışlardır. Kur’ân ile ilgili asılsız ve İslam düşüncesine uymayan çeşitli iddialar ortaya atmışlardır. Kendi metotları ve görüşleriyle ilgili çeşitli araştırmalar yapmışlardır. Bu araştırmalar incelendiğinde İslam düşüncesinin ve Kur’ân’ın mesajının ciddi boyutlarda saptırıldığı ortadadır. Buradan yola çıkarak biz de bu çalışmamızda oryantalistlerin Kur’ân yorumundaki farklılıklarını incelemek ve İslam düşüncesiyle çelişen yönlerini ortaya koymaya çalışmaktır.

Referanslar

Akdemir, S. (1989). “Müsteşriklerin Kur’ân’ı Kerim ve Hz. Muhammed’e Yaklaşımları”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/ 31.

Alighieri, D. (1984). İlahi Komedya. Trc. Feridun Timur. Altın Kitaplar Yayınevi.

Atalay, S. (2007). Oryantalizm. Oryantalistler ve Arap Dili Çalışmaları, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Dicle Üniversitesi.

Aydınlı, A. v.dğr. (2003). Oryantalizmi Yeniden Okumak Batı’da İslam Çalışmaları Sempozyumu, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.

Ayyıldız, M. (2016). “Batı’da Kur’ân Araştırmalarının Ulumu’l-Kur’ân Eserlerine Yansımaları -Subhi Salih Örneği-“, İslam Araştırmaları ve Oryantalizm, Ed. Bilal Gökkır ve Necmettin Gökkır. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.

Bayraktar, M. (2017). İslam Felsefesine Giriş, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.

Birışık, A. (1989). “Kur’ân”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınevi Yayınları.

Boztemur, R. (2008). “Marx, Doğu Sorunu ve Oryantalizm”, Doğu Batı Düşünce Dergisi 1/20.

Bulut, Y. (2007). “Oryantalizm maddesi”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınevi Yayınları.

Bulut, Y. (2014). Oryantalizmin Kısa Tarihi, Küre Yayınları.

Cerrahoğlu, İ. (1990). “Oryantalizm ve Batı’da Kur’ân İlimleri Üzerine Araştırmalar”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 31/1.

---- Tefsir Usûlu, (2015). Türkiye Diyanet Vakfı Yayınevi.

Çırakman, A. (2002). “Oryantalizmin Varsayımsal Temelleri: Fikri Sabit İmgelem ve Düşünce Tarihi”, Doğu-Batı Düşünce Dergisi 20/1.

Dikici, E. (2014). “Doğu-Batı Ekseninde Oryantalizm ve Emperyalizm”, Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi 5/2.

Ezer, B. (2007). Alman Oryantalistlerin Hz. Muhammed, Sünnet ve Hadis Hakkındaki Çalışmaları 1900-1950. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi.

Germaner, S. (1989). – İnankur, Z. Oryantalizm ve Türkiye, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları.

Gökkır, B. (2002). “Kur’ân'da Yabancı Kelimeler Meselesine Oryantalist Bir Yaklaşım”, Marife Dergisi, 3/12.

----- (2012). “Modern Dönemde Kur’ân Tarihinin Ortaya Çıkışı: Kur’ân’ın Korunmuşluğu Hususunda Oryantalist İddialar ve Müslümanlardan Cevaplar”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/27.

---- (2005). “Oryantalist Literatürde Kur’ân’ın Kaynağı Tartışmalarının Kaynağı”, Bilimname Dergisi 15/7.

Gökkır, B. ve N. (Ed.), (2016). “Muhammed Abduh, Reşid Rıza ve Oryantalistler”, İslam Araştırmaları ve Oryantalizm.

Gökkır, N. (2014). Kur’ân Dilinin Sosyal Kültürel Bağlamı, İlahiyat Fakültesi Vakfı.

Hüseyin, A. – Olsan, R. (1989). Oryantalistler ve İslamiyatçılar, Trc. Bedirhan Muhib. İnsan Yayınları.

Karaman, H. v.dğr. (2017). Kur’ân Yolu Türkçe Meal ve Tefsir, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.

Keskin, Z. (2018). Kur’ân’a Tarihsel ve Modern Yaklaşımların Eleştirisi, Ensar Yayıncılık.

Kontny, O. (2002). “Üçgenin Tabanını Yok Sayan Pythagoras: Oryantalizm ve Ataerkillik Üzerine”, Doğu Batı Düşünce Dergisi Oryantalizm 1/20.

Kurtuluş, R. (2001). “Arthur Jeffery”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınevi Yayınları.

Mardin, Ş. (2002). “Oryantalizmin Hasıraltı Ettiği”, Doğu Batı Düşünce Dergisi Oryantalizm 1/20.

Mertcan, H. (2007). “Oryantalizm Sömürgecilik İlişkisi: Batılı Fatihlerin Kılıcından Alaaddin’in Lambasına Uzanan Aşk”ın Bitmeyen Kanlı Serüveni”. Milel ve Nihal Dergisi 4/2.

Okumuş, M. (2003). Jeffery ve Kur’ân Çalışmalarındaki Yeri, Oryantalistlerin Gözüyle İslam, thk. Ahmet Yücel. 91 – 94. Rağbet Yayınları.

Said, E. (1998). Oryantalizm. Trc. Nezih Uzel. İrfan Yayıncılık.

Taberî, E. C. M. b. C. b. Y. b. H. (1996). Câmiu’l- Beyân an Te’v’il-i Âyi’l-Kur’ân, Trc. Mehmet Beşir Eryarsoy. Buruc Yayınları.

Yaşar, N. (2017). Oryantalistlere Göre Kur’ân’ın Kaynağı Ve Metinleşmesi, Ankara Okulu Yayınları.

Yıldız, Ş. (2002). Oryantalizm ve İslam Tarihine Oryantalist Yaklaşımlar. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Uludağ Üniversitesi.

Yılmazer, Z. (1998). “Josef Horovitz”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 18: 242. Türkiye Diyanet Vakfı Yayınevi Yayınları.

İndir

Yayınlanmış

2023-11-30

Nasıl Atıf Yapılır

Keskin, Z. (2023). Kur’ân Yorumunda Oryantalist Düşüncenin Diyalektiği. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(101), 3004–3011. https://doi.org/10.5281/zenodo.10253483