Dialectics of Orientalist Thought in the Interpretation of the Quran
Abstract views: 398 / PDF downloads: 138
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10253483Keywords:
Quran, Revelation, Commentary, Orientalism, DialecticalAbstract
The Quran is the only holy book of the religion of Islam, it is a miracle that has remained unchanged until today, and it is very important for Muslims to understand, explain and live it because it is a guide to humanity. Because of this importance, Western researchers have conducted research on the Quran, written books and articles about it, and organized symposiums and conferences. This curiosity of Orientalists about the Quran is more than an aim to find guidance, it is an effort to prove that the Quran was written by a human being, consisting of a compilation of the Holy Books. Orientalists, who did not believe in the Qur'an and made comments on it, did not attribute the Qur'an to the divine, but rather simplified it and saw it as an object. Thus, Orientalists tried to explain and interpret the Quran with their own methods. They have put forward various claims about the Quran that are unfounded and do not comply with Islamic thought. They have conducted various studies on their own methods and views. When these studies are examined, it is obvious that Islamic thought and the message of the Quran have been seriously distorted. Based on this, in this study we aim to examine the differences in the interpretation of the Quran by orientalists and try to reveal its contradictory aspects with Islamic thought.
References
Akdemir, S. (1989). “Müsteşriklerin Kur’ân’ı Kerim ve Hz. Muhammed’e Yaklaşımları”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/ 31.
Alighieri, D. (1984). İlahi Komedya. Trc. Feridun Timur. Altın Kitaplar Yayınevi.
Atalay, S. (2007). Oryantalizm. Oryantalistler ve Arap Dili Çalışmaları, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Dicle Üniversitesi.
Aydınlı, A. v.dğr. (2003). Oryantalizmi Yeniden Okumak Batı’da İslam Çalışmaları Sempozyumu, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
Ayyıldız, M. (2016). “Batı’da Kur’ân Araştırmalarının Ulumu’l-Kur’ân Eserlerine Yansımaları -Subhi Salih Örneği-“, İslam Araştırmaları ve Oryantalizm, Ed. Bilal Gökkır ve Necmettin Gökkır. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
Bayraktar, M. (2017). İslam Felsefesine Giriş, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
Birışık, A. (1989). “Kur’ân”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınevi Yayınları.
Boztemur, R. (2008). “Marx, Doğu Sorunu ve Oryantalizm”, Doğu Batı Düşünce Dergisi 1/20.
Bulut, Y. (2007). “Oryantalizm maddesi”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınevi Yayınları.
Bulut, Y. (2014). Oryantalizmin Kısa Tarihi, Küre Yayınları.
Cerrahoğlu, İ. (1990). “Oryantalizm ve Batı’da Kur’ân İlimleri Üzerine Araştırmalar”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 31/1.
---- Tefsir Usûlu, (2015). Türkiye Diyanet Vakfı Yayınevi.
Çırakman, A. (2002). “Oryantalizmin Varsayımsal Temelleri: Fikri Sabit İmgelem ve Düşünce Tarihi”, Doğu-Batı Düşünce Dergisi 20/1.
Dikici, E. (2014). “Doğu-Batı Ekseninde Oryantalizm ve Emperyalizm”, Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi 5/2.
Ezer, B. (2007). Alman Oryantalistlerin Hz. Muhammed, Sünnet ve Hadis Hakkındaki Çalışmaları 1900-1950. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi.
Germaner, S. (1989). – İnankur, Z. Oryantalizm ve Türkiye, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları.
Gökkır, B. (2002). “Kur’ân'da Yabancı Kelimeler Meselesine Oryantalist Bir Yaklaşım”, Marife Dergisi, 3/12.
----- (2012). “Modern Dönemde Kur’ân Tarihinin Ortaya Çıkışı: Kur’ân’ın Korunmuşluğu Hususunda Oryantalist İddialar ve Müslümanlardan Cevaplar”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/27.
---- (2005). “Oryantalist Literatürde Kur’ân’ın Kaynağı Tartışmalarının Kaynağı”, Bilimname Dergisi 15/7.
Gökkır, B. ve N. (Ed.), (2016). “Muhammed Abduh, Reşid Rıza ve Oryantalistler”, İslam Araştırmaları ve Oryantalizm.
Gökkır, N. (2014). Kur’ân Dilinin Sosyal Kültürel Bağlamı, İlahiyat Fakültesi Vakfı.
Hüseyin, A. – Olsan, R. (1989). Oryantalistler ve İslamiyatçılar, Trc. Bedirhan Muhib. İnsan Yayınları.
Karaman, H. v.dğr. (2017). Kur’ân Yolu Türkçe Meal ve Tefsir, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
Keskin, Z. (2018). Kur’ân’a Tarihsel ve Modern Yaklaşımların Eleştirisi, Ensar Yayıncılık.
Kontny, O. (2002). “Üçgenin Tabanını Yok Sayan Pythagoras: Oryantalizm ve Ataerkillik Üzerine”, Doğu Batı Düşünce Dergisi Oryantalizm 1/20.
Kurtuluş, R. (2001). “Arthur Jeffery”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınevi Yayınları.
Mardin, Ş. (2002). “Oryantalizmin Hasıraltı Ettiği”, Doğu Batı Düşünce Dergisi Oryantalizm 1/20.
Mertcan, H. (2007). “Oryantalizm Sömürgecilik İlişkisi: Batılı Fatihlerin Kılıcından Alaaddin’in Lambasına Uzanan Aşk”ın Bitmeyen Kanlı Serüveni”. Milel ve Nihal Dergisi 4/2.
Okumuş, M. (2003). Jeffery ve Kur’ân Çalışmalarındaki Yeri, Oryantalistlerin Gözüyle İslam, thk. Ahmet Yücel. 91 – 94. Rağbet Yayınları.
Said, E. (1998). Oryantalizm. Trc. Nezih Uzel. İrfan Yayıncılık.
Taberî, E. C. M. b. C. b. Y. b. H. (1996). Câmiu’l- Beyân an Te’v’il-i Âyi’l-Kur’ân, Trc. Mehmet Beşir Eryarsoy. Buruc Yayınları.
Yaşar, N. (2017). Oryantalistlere Göre Kur’ân’ın Kaynağı Ve Metinleşmesi, Ankara Okulu Yayınları.
Yıldız, Ş. (2002). Oryantalizm ve İslam Tarihine Oryantalist Yaklaşımlar. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Uludağ Üniversitesi.
Yılmazer, Z. (1998). “Josef Horovitz”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 18: 242. Türkiye Diyanet Vakfı Yayınevi Yayınları.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.