Çanakkale Türkülerinin Flüt Eğitiminde Kullanılabilirliğine Yönelik Bir Değerlendirme


Abstract views: 73 / PDF downloads: 40

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10431450

Anahtar Kelimeler:

Flüt, Flüt Eğitimi, Çanakkale Türküleri

Özet

Ülkemizde çalgı eğitiminde yerli ve yabancı birçok metot ve yöntem kullanılmakta, yerel ezgilere bu metot ve yöntemlerin içeriğinde yer verildiği sıkça görülmektedir. Özellikle son yıllarda yapılan çalışmalarda çalgı eğitiminde, bireyin yaşadığı yörenin müziklerini çalmasının, ya da bu müzikleri soyut veya somut müzikal öğelerle birleştirmesinin, eğitim sürecini olumlu yönde etkileyebileceğine dair ciddi sonuçlara varılmıştır. Bu çalışmada da zengin bir müzik kültürüne sahip olan Çanakkale yöresine ait türkülerin flüt eğitiminde kullanılmasının, öğrenci başarısına etki edeceği varsayımıyla yola çıkılmıştır.

Bu çalışmada zengin bir müzik kültürüne sahip olan Çanakkale yöresine ait türkülerin flüt eğitiminde kullanımına yönelik bir değerlendirme yapılmıştır. Değerlendirme aşamaları; Temel Flüt İcra Tekniklerinin Uygulanması, Hedeflenen Müzikal Davranışlar ve İki Flüt İçin Çokseslendirme olmak üzere üç başlıkta ele alınmıştır. Çalışma için flüt eğitiminin her evresinde kullanılacağı varsayılan farklı makam, usul ve ezgisel özelliklerdeki üç Çanakkale türküsü seçilmiştir. Flüt eğitiminde kullanılabilir olması için türküler tampere sistemde ele alınarak müzikal dinamikler eklenmiş ve artikülasyonlarla icra kapasitesi arttırılmıştır.

Yapılan çalışma neticesinde temel flüt icra teknikleri uygulandığında ve hedeflenen müzikal davranışlar seslendirildiğinde Çanakkale türkülerinin flüt eğitiminde solo ve çoksesli olarak kullanılabilir olduğu sonucuna varılmış, yerel ezgilere flüt eğitiminde daha çok yer verilmesine yönelik öneriler getirilmiştir.

Referanslar

Aytemur, B. (2019). Türk Müziği Eserlerinin Teknik Analizi Yoluyla Etüt Besteleme. Burcu AVCI AKBEL (Ed.), Güzel Sanatlar Araştırmaları I içinde (s.13-36). Akademisyen Kitabevi.

Canbay, A., Satır, Ö. C. (2014). Çanakkale Halk Ezgileri, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yayınları No: 107.

Canbay, A. (2021). Biga Halk Müziği Kültürü: Kültürel Kaynaşmanın Müzikal Yansıması. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı, 17(30), 121-146. https://doi.org/10.17518/canakkalearastirmalari.893388

Derican, B. (2008). Viyola Öğretiminde Kullanılan Türk Müziği Dizilerine Dayalı Etütlerin, İçerik-Yöntem Bakımından İncelenmesi ve Değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. (218476), EB Enstitüsü, Gazi Üniversitesi.

Derican, B., Albuz, A. (2008). Viyola Öğretiminde Türk Müziği Dizilerine Dayalı Oluşturulan Makamsal İçerikli Etütlerin İşlevsellik Durumuna İlişkin Öğretim Elemanı Görüşleri. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 34-43.

Duygulu, M. (2018). Türkiye’nin Halk Müziği Makamları. Pan Yayıncılık.

Kömürcü, H. M. (2018). Piyano Başlangıç Metotlarının Kullanılan Ezgiler Bakımından Karşılaştırılmalı Analizi. Sema Sevinç, Aylin Beyoğlu, Attila Döl, H. Kübra Özalp (Ed.), Güzel Sanatlar Araştırmaları içinde (s.85-92). Çizgi Kitabevi.

Madanoğlu, N. (2019). Halk Türkülerinin Piyano Düzenlemeleri Bağlamında “Piyano İçin 9 Türkü” Kitabının Analizi. Aydın Sanat, 5(10), 85-96.

Madanoğlu, N. (2020a). Piyano İçin Düzenlenmiş Üç Halk Türküsünün Armonik Açıdan Değerlendirilmesi. Cengiz Şengül, Aydın Zor (Ed.), Güzel Sanatlar Alanında Akademik Çalışmalar içinde (s.93.109), Gece Kitaplığı.

Madanoğlu, N. (2020b). Muzika-yı Hümayundan Türk Beşlerine Türk Müziğinde Çok Seslendirme Konusunda Bir Değerlendirme. Doç. Haluk Yücel, Prof. Dr. Serda Türkel Oter, Prof. Dr. Nilgün Sazak (Ed.), Müzik Kültürüne Dair Çeşitli Görüşler-IV içinde (s.193-213). Eğitim Yayınevi.

Repertükül (n.d.). https://www.repertukul.com/UZUN-UZUN-BIRMANLAR-2586

Repertükül (n.d.). https://www.repertukul.com/SINEKCIDIR-KOYUMUZ-2596

Repertükül (n.d.). https://www.repertukul.com/SIRA-SIRA-SINILER-2336

Say, A. (2005). Müzik Ansiklopedisi Cilt:2. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.

Terzi, C. (2015). Türk Halk Müziğinde Metrik Yapı. İTÜTMDK Yayınları: 10.

Öztürk, O. M. (2022). Türk Müziğinin Temeli Olarak Halk Müziği Teorisi ve Uygulaması I. Müzik Eğitimi Yayınları.

Yahya, G. (1997, May). Türk Çalgı Musikisinin Geliştirilmesi Üzerine Görüş ve Öneriler [Sözel bildiri]. 4. Türk Müziği Günleri, Türk Müziğinde Eğitim Sempozyumu, İstanbul.

Yılmaz, M. S., Yıldız, F., Türkmen, U. (2020). Ahmet Samim Bilgen ve Çokseslilik Yaklaşımı. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, VI (Özel Sayı), 399-423.

Yayınlanmış

2023-12-25

Nasıl Atıf Yapılır

Çokamay, M. (2023). Çanakkale Türkülerinin Flüt Eğitiminde Kullanılabilirliğine Yönelik Bir Değerlendirme. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(102), 3397–3414. https://doi.org/10.5281/zenodo.10431450