An Evaluation on the Usability of Çanakkale Folk Songs in Flute Education


Abstract views: 73 / PDF downloads: 40

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10431450

Keywords:

Flute, Flute Education, Çanakkale Folk Songs

Abstract

In our country, several local and foreign methods and techniques are used in instrument education, and it is frequently observed that local melodies are included in the content of these methods and techniques. Especially in recent studies, it has been concluded that playing the music of the region the individual inhabits or combining this music with abstract or concrete musical elements, can positively affect the education process. This study was conducted with the assumption that using the folk songs from the Çanakkale region, which has a rich musical culture, in flute education would affect student success.

This study discusses using the folk songs from the Çanakkale region, which has a rich musical culture, in flute education. There were three evaluation stages; Practice of Basic Flute Performance Techniques, Aimed Musical Behaviors and Polyphony for Two Flutes. Three Çanakkale folk songs with different makam, methods and melodic characteristics, which are assumed to be used in every stage of flute education, were selected for the study. In order that they can be used in the flute education, the folk songs were processed in the tampered system, musical dynamics were added and the performance capacity was increased with articulations.

As a result of the study, it was concluded that, when the basic flute performance techniques are practiced and the aimed musical behaviors are performed, solo and polyphonic Çanakkale folk songs can be used in flute education. Frequently including the local melodies in flute education was suggested.

References

Aytemur, B. (2019). Türk Müziği Eserlerinin Teknik Analizi Yoluyla Etüt Besteleme. Burcu AVCI AKBEL (Ed.), Güzel Sanatlar Araştırmaları I içinde (s.13-36). Akademisyen Kitabevi.

Canbay, A., Satır, Ö. C. (2014). Çanakkale Halk Ezgileri, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yayınları No: 107.

Canbay, A. (2021). Biga Halk Müziği Kültürü: Kültürel Kaynaşmanın Müzikal Yansıması. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı, 17(30), 121-146. https://doi.org/10.17518/canakkalearastirmalari.893388

Derican, B. (2008). Viyola Öğretiminde Kullanılan Türk Müziği Dizilerine Dayalı Etütlerin, İçerik-Yöntem Bakımından İncelenmesi ve Değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. (218476), EB Enstitüsü, Gazi Üniversitesi.

Derican, B., Albuz, A. (2008). Viyola Öğretiminde Türk Müziği Dizilerine Dayalı Oluşturulan Makamsal İçerikli Etütlerin İşlevsellik Durumuna İlişkin Öğretim Elemanı Görüşleri. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 34-43.

Duygulu, M. (2018). Türkiye’nin Halk Müziği Makamları. Pan Yayıncılık.

Kömürcü, H. M. (2018). Piyano Başlangıç Metotlarının Kullanılan Ezgiler Bakımından Karşılaştırılmalı Analizi. Sema Sevinç, Aylin Beyoğlu, Attila Döl, H. Kübra Özalp (Ed.), Güzel Sanatlar Araştırmaları içinde (s.85-92). Çizgi Kitabevi.

Madanoğlu, N. (2019). Halk Türkülerinin Piyano Düzenlemeleri Bağlamında “Piyano İçin 9 Türkü” Kitabının Analizi. Aydın Sanat, 5(10), 85-96.

Madanoğlu, N. (2020a). Piyano İçin Düzenlenmiş Üç Halk Türküsünün Armonik Açıdan Değerlendirilmesi. Cengiz Şengül, Aydın Zor (Ed.), Güzel Sanatlar Alanında Akademik Çalışmalar içinde (s.93.109), Gece Kitaplığı.

Madanoğlu, N. (2020b). Muzika-yı Hümayundan Türk Beşlerine Türk Müziğinde Çok Seslendirme Konusunda Bir Değerlendirme. Doç. Haluk Yücel, Prof. Dr. Serda Türkel Oter, Prof. Dr. Nilgün Sazak (Ed.), Müzik Kültürüne Dair Çeşitli Görüşler-IV içinde (s.193-213). Eğitim Yayınevi.

Repertükül (n.d.). https://www.repertukul.com/UZUN-UZUN-BIRMANLAR-2586

Repertükül (n.d.). https://www.repertukul.com/SINEKCIDIR-KOYUMUZ-2596

Repertükül (n.d.). https://www.repertukul.com/SIRA-SIRA-SINILER-2336

Say, A. (2005). Müzik Ansiklopedisi Cilt:2. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.

Terzi, C. (2015). Türk Halk Müziğinde Metrik Yapı. İTÜTMDK Yayınları: 10.

Öztürk, O. M. (2022). Türk Müziğinin Temeli Olarak Halk Müziği Teorisi ve Uygulaması I. Müzik Eğitimi Yayınları.

Yahya, G. (1997, May). Türk Çalgı Musikisinin Geliştirilmesi Üzerine Görüş ve Öneriler [Sözel bildiri]. 4. Türk Müziği Günleri, Türk Müziğinde Eğitim Sempozyumu, İstanbul.

Yılmaz, M. S., Yıldız, F., Türkmen, U. (2020). Ahmet Samim Bilgen ve Çokseslilik Yaklaşımı. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, VI (Özel Sayı), 399-423.

Downloads

Published

2023-12-25

How to Cite

Çokamay, M. (2023). An Evaluation on the Usability of Çanakkale Folk Songs in Flute Education. INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH, 10(102), 3397–3414. https://doi.org/10.5281/zenodo.10431450