Anayurt Oteli Eserinin Edebiyat-Sinema Ekfrasisinde Söylem Analizi Kullanılarak Mekânsal Duygu Oluşumuna Etkileri


Abstract views: 94 / PDF downloads: 69

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10431478

Anahtar Kelimeler:

ekfrasis, liminal mekân, iç mekân, otel mekânı, sinema mekânı, Anayurt Oteli

Özet

Ekfrasis, bir görsel sanat eserinin yazılı ve sözlü anlatımına dayalı yeni bir sanat üretimi yöntemidir. Zaman içinde ekfrasis kavramını, bağlamını genişleterek mevcut sanat eserlerinden yola çıkarak farklı sanat disiplinlerinde yeni sanat eserleri üretme şeklinde tanımlanmaya başlanmıştır. Bu duruma örnek olarak Yusuf Atılgan’ın 1973 yılında yayımlanan Anayurt Oteli adlı edebi eseri, Ömer Kavur yönetmenliğinde 1987 yılında aynı adla sinemaya aktarılmıştır. Sinema sanatının bileşenleri içinde yer alan iç mekân tasarımları, Anayurt Oteli edebi eserinin ortaya koyduğu mekân söylemleri açısından incelenmektedir. Buna göre edebi eserde, mekanların yalnızlık, karamsarlık ve gerilim hissini açığa çıkaracak potansiyelleri barındırması gerektiği düşünülmektedir. Sinema eserinde tüm mekanların liminal mekân anlayışına uygun tasarlanarak yalnızlık vurgusunu öne çıkardığı görülmektedir. Aynı zamanda mekanların aydınlatma öğelerinin düşük ışık değerleriyle verilmesi, mekânın ses öğelerinin en aza indirgenmesi ve kullanılan renklerin pastel tonlar ve koyu tonlar olması nedeniyle karamsarlık ve gerilim hislerini vermeye çalıştığı sonuçlarına ulaşılmaktadır.

Referanslar

Aktulum, K. (2011). Metinlerarasılık/Göstergelerarasılık. Kanguru Yayınları.

Aykın, C. (1983). Batı toplumlarında roman ve sinema ilişkileri II. Türk Dili, 383, Ekim, s. 482-503.

Atılgan, Y. (2015). Anayurt Oteli. (31. Basım). Yapı Kredi Yayınları.

Augé, M. (1995). Non-places: Introduction to an anthropology of supermodernity. Verso.

Barthes, R. (1970). L’ancienne rétorique. Communications, 16, 172-233.

Bender, J. (1972). Spenser and literary pictoralism. Princeton UP.

Boczkowska, K. (2020). Dwellers that do not belong, dwellings that no longer exist: Staging Hotel interiors and (unhomely) domesticity in experimental documentary film. Home Cultures, 17(1), 1-20. https://doi.org/10.1080/17406315.2020.1757382

Clarke, D. B., V. C. Pfannhauser, & M. A. Doel. (2009). Moving pictures/stopping places: Hotels and motels on film. Lexington Books.

Czarniawska, B., & Mazza, C. (2003). Consulting as a liminal space. Human relations, 56(3), 267-290. https://doi.org/10.1177/0018726703056003612

Clüver, C. (1997). Ekphrasis reconsidered: On verbal representations of nonverbal texts. Ulla-Britta Lagerroth, H. Lund, E. Hedling (Eds.), Interart poetics: Essays on the interrelations of the arts and media (pp. 19-33). Rodopi.

Eidt, L.M.S. (2008). Writing and filming the painting: Ekphrasis in literature and film. Rodopi.

Eli. (2013, May 14). D. W. Winnicott on transitional object and transitional space. Wordpress. https://thinkingthoughtsdotorg.wordpress.com/2013/05/14/d-w-winnicott-on-transitional-object-andtransitional-space/

Esen, Ş. K. (2015). Ömer Kavur: Sinemamızda bir ‘auteur’. Agora Kitaplığı.

Güvemli, Z. (1960). Sinema tarihi. Varlık Yayınevi.

Hagstrum, J. (1987). The sister arts. The University of Chicago Press.

Heffernan, James, A. W: (1993). Muesum of words. The University of Chicago Press.

Kayalı, K. (2022). Türk sineması: İliklerimize işlemiş, ruhumuza sinmiş bir sanat pratiği, Vakıfbank Kültür Yayınları.

Krieger, M. (1992). Ekphrasis: The illusion of the natural sign. John Hopkins University Press.

Marić, M., & Arch, M. (2011). Liminal field of architecture. International Scientific Journal Architecture and Engineering,1(1).

Mitchell, W.J.T. (2005). İkonoloji: İmaj, metin, ideoloji, (H. Arslan, Çev.) Paradigma Yayıncılık.

Ng, V. & Lim, Pey J. (2018). Tracing liminality: A multidisciplinary spatial construct. Journal of Engineering and Architecture 6(1), 76-90.

Nowell-Smith, G. (2017). The history of cinema. Oxford University Press.

Öngören, M. T. (1985). Sinema diye diye …. Kalem Yayınları.

Persin, M. (1997). Getting the picture: The ekphrastic principle in twentieth-century spanish poetry. Bucknell University Press.

Pritchard, A., & Morgan, N. (2006). Hotel Babylon? Exploring hotels as liminal sites of transition and transgression. Tourism Management, 27(5), 762-772. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.05.015

Sawant, S. (2020, September 13). Space between space in Architecture: Liminal zones. Iiad. https://www.iiad.edu.in/the-circle/space-between-space-in-architecture-liminal-zones/#:~: text=Liminal%20space%20in%20architecture%20is,the%20boundary%20of%20two%20spaces.

Saydam, B. (2023, 23 Haziran). Anayurt Oteli. Avrupa Sineması. http://www.avrupasinemasi.com/ 2023/06/23/anayurt-oteli/#_ftnref3

Smith, C. (2001). The space of liminality and the space of architecture. Limen: Journal for Theory and Practice of Liminal Phenomena,1(1).

Spitzer, L. (1955). The 'ode on a grecian urn,' or content vs. metagrammar. University of OregonPress

Stephen King (2021,17 Kasım), Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_King_bibliography

Turner, V. W. (2011). The ritual process: Structure and anti-structure. Resling.

Vidler, A. (1992). The architectural uncanny: Essays in the modern unhomely. MIT Press.

Welsh, R. (2007). The University of Chicago: Theories of media: KeyWords glossary: ekphrasis. http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/ekphrasis.htm, 2007.

Zukin, S. (1991). Landscapes of power: From Detroit to Disney World. University of Colifornia Press.

İndir

Yayınlanmış

2023-12-25

Nasıl Atıf Yapılır

Peker, O., & Süvari, A. (2023). Anayurt Oteli Eserinin Edebiyat-Sinema Ekfrasisinde Söylem Analizi Kullanılarak Mekânsal Duygu Oluşumuna Etkileri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(102), 3449–3462. https://doi.org/10.5281/zenodo.10431478