Umudun Öteki Yüzü ve Umut Limanı Filmlerinde Göçmen ve Mülteci Temsilleri Üzerine Bir İnceleme


Abstract views: 60 / PDF downloads: 49

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10476549

Anahtar Kelimeler:

Göçmen, Mülteci, Sinema, Ötekilik, Aki Kaurismaki

Özet

Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği’nin 2016 raporuna göre dünya genelinde yirmi bir milyondan fazla insan kendi ülkesini bırakmış ve yeni bir yaşam umuduyla başka ülkelere göç etmek zorunda kalmıştır. Açık denizlerde batan mülteci tekneleri, kıyıya vurmuş halde bulunan ve haberlere konu olan cesetler, metro ve metrobüs gibi toplu taşıma araçlarında mendil satarken göz göze geldiğimiz göçmen çocuklar aracılığıyla göç meselesi, dünyanın en önemli meselelerinden biri olarak halen gündemdeki yerini korumaktadır. Ortak bir bilincin açığa çıkış zemini olan sinemada da bu durum kaçınılmaz olarak kendine yer bulmuştur. Bu araştırma, Avrupa sinemasının sıra dışı yönetmenlerinden bir olarak kabul edilen Aki Kaurismaki’nin mültecileri ele aldığı ve henüz tamamlamadığı “Liman Kenti Üçlemesi” serisinde yer alan Umudun Öteki Yüzü ve Umut Limanı adlı filmlerini kendine örneklem alanı olarak seçmiştir. Böylelikle, söz konusu filmlerde hem metinsel bağlamda hem de göstergebilimsel olarak göçmenlerin ve mültecilerin nasıl temsil edildiğine odaklanmak amaçlanmıştır. Sonuç olarak, Aki Kaurismaki filmlerinde Avrupa’da bir tehdit unsuru oldukları düşünülen ve tekinsiz yabancılar olarak kabul edilen göçmen ve mültecilere karşı giderek yükselen düşmanlığa farklı bir duruş biçimi olarak yeniden insan olduğumuzu hatırlama ve insana insanca davranma umudunun öne çıkarıldığı gözlemlenmiştir.

Referanslar

Arsan, E. (2004). Medya-Güç ideoloji ekseninde Merve Kavakçı haberlerinin iki farklı sunumu. Çiler Dursun (Ed.), Haber hakikat ve iktidar ilişkisi içinde (s. 5-6). Elips Yayınları.

Benhabib, S. (1999). Demokrasi ve Çeşitlilik: Siyasal düzenin sınırlarının tartışmaya açılması. Demokrasi Kitaplığı.

Dağ, A. E. (2015). Suriye: Küresel ve bölgesel kaostan beslenen iç savaş. İnsani ve Sosyal Araştırmalar Merkezi.

Deniz, T. (2014). Uluslararası göç sorunu perspektifinde Türkiye. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 181 (181), 175-204.

Eke, N. P. (2016). Beyazperdede `öteki? olmak: Dönersen ıslık çal filmi üzerine bir inceleme. SineFilozofi Dergisi, 1 (2), 97-124.

Erdoğan, İ. (2007). Televizyon, denetim ve medya etiği üzerine. RATEM Dergisi.

Güçlü, S. (2017). Ötekiyle muhtelif karşılaşmalar. Hayal Perdesi Dergisi, 61.

İlter, T. (2006). Modernizm, postmodernizm, postkolonyalizm: Ben-öteki ilişkileri ve etnosantrizm. Küresel İletişim Dergisi, 1, 2-3.

Karaduman, S. (2017). Eleştirel söylem çözümlemesinin eleştirel haber araştırmalarına katkısı. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 35-36.

Karkın V., Yazıcı Ö. (2015). Arap baharı’nın Suriye’ye yansıması ve Türkiye’ye sığınan mülteciler (Gaziantep örneği). 21.yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 4(12), 201-213.

Küreselleşme Özel İhtisas Komisyonu Raporu (2000). Ankara. 69-72.

Mirza, A. (2016). Sinemada uyarlama sorunsalı ve auteur bir yönetmen olarak Aki Kaurismaki. Abant Kültürel Çalışmalar Dergisi, 1 (1), 40-57.

Peden S. (2012). Our Aki: The Auteurial-national nexus and Aki Kaurismaki’s finland triology. School of Humanities European Studies Doctoral Thesis.

Van Dijk T.A. (1999). Söylemin yapıları ve iktidarın yapıları. Mehmet Küçük (Ed.), Medya iktidar ideoloji içinde (s. 331-396). Ark Yayınları.

Van Dijk T.A. (2003). Söylem ve İdeoloji: Çok alanlı bir yaklaşım. Barış Çoban ve Zerrin Özarslan (Ed.), Söylem ve ideoloji içinde (s. 13-112). Su Yayınları.

Vardal, Z. B. (2015). Nefret söylemi ve yeni medya. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 132-156.

Yel, A. M. (2018). Medya ve sinemada temsil edilme biçimleriyle İslam karşıtlığı. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 5-16.

Zor, L. (2017). Van Dijk’in eleştirel söylem analizinin sinema filmlerine uygulanması ve Kazakistan sineması’ndan örnek bir film çözümlemesi: Stalin’e hediye. Akademik Bakış Dergisi, 61, 877-899.

İndir

Yayınlanmış

2023-12-31

Nasıl Atıf Yapılır

Gulsoy, L. S. (2023). Umudun Öteki Yüzü ve Umut Limanı Filmlerinde Göçmen ve Mülteci Temsilleri Üzerine Bir İnceleme. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(102), 3748–3757. https://doi.org/10.5281/zenodo.10476549