A Study on the Representations of Migrants and Refugees in the Films the “Other Side of Hope” and “The Port of Hope”


Abstract views: 60 / PDF downloads: 49

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10476549

Keywords:

Immigrant, Refugee, Cinema, Otherness, Aki Kaurismaki

Abstract

According to the 2016 report of the United Nations High Commissioner for Refugees, more than twenty-one million people around the world have left their own country and have had to migrate to other countries in the hope of a new life. The issue of immigration appears as a news topic in various ways. The issue of migration, which we sometimes encounter in the news about refugee boats sinking in the open sea, sometimes about refugee bodies washing up on the shore, and sometimes about immigrant children seen on the subway or Metrobus, still maintains its place on the agenda as one of the most important issues in the world. This situation inevitably the producer of collective consciousness has also found a place in cinema. The assamble area of this research is Aki Kaurismaki's study, which centers on refugees. It is designated as the “Port City” Trilogy” series. The films “Other Side of Hope” and “Port of Hope” in the series have been examined in detail. On the other hand, since this extraordinary director of European cinema has not yet completed the third film of the series, this film could not be included in the analysis. In this study, it is emphasized how immigrants and refugees are represented in both textual and semiotic contexts in the context of these films. As a result, it has been seen that Aki Kaurismaki particularly highlights the feeling of hope in his films and underlines approaches such as being human and treating people humanely. Even though hostility towards immigrants and refugees is increasing, Aki Kaurismaki's films seem to highlight approaches such as being human and treating people humanely. The director's different stance in these films, where he highlights hope, also symbolizes the hope that a different world is still possible.

References

Arsan, E. (2004). Medya-Güç ideoloji ekseninde Merve Kavakçı haberlerinin iki farklı sunumu. Çiler Dursun (Ed.), Haber hakikat ve iktidar ilişkisi içinde (s. 5-6). Elips Yayınları.

Benhabib, S. (1999). Demokrasi ve Çeşitlilik: Siyasal düzenin sınırlarının tartışmaya açılması. Demokrasi Kitaplığı.

Dağ, A. E. (2015). Suriye: Küresel ve bölgesel kaostan beslenen iç savaş. İnsani ve Sosyal Araştırmalar Merkezi.

Deniz, T. (2014). Uluslararası göç sorunu perspektifinde Türkiye. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 181 (181), 175-204.

Eke, N. P. (2016). Beyazperdede `öteki? olmak: Dönersen ıslık çal filmi üzerine bir inceleme. SineFilozofi Dergisi, 1 (2), 97-124.

Erdoğan, İ. (2007). Televizyon, denetim ve medya etiği üzerine. RATEM Dergisi.

Güçlü, S. (2017). Ötekiyle muhtelif karşılaşmalar. Hayal Perdesi Dergisi, 61.

İlter, T. (2006). Modernizm, postmodernizm, postkolonyalizm: Ben-öteki ilişkileri ve etnosantrizm. Küresel İletişim Dergisi, 1, 2-3.

Karaduman, S. (2017). Eleştirel söylem çözümlemesinin eleştirel haber araştırmalarına katkısı. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 35-36.

Karkın V., Yazıcı Ö. (2015). Arap baharı’nın Suriye’ye yansıması ve Türkiye’ye sığınan mülteciler (Gaziantep örneği). 21.yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 4(12), 201-213.

Küreselleşme Özel İhtisas Komisyonu Raporu (2000). Ankara. 69-72.

Mirza, A. (2016). Sinemada uyarlama sorunsalı ve auteur bir yönetmen olarak Aki Kaurismaki. Abant Kültürel Çalışmalar Dergisi, 1 (1), 40-57.

Peden S. (2012). Our Aki: The Auteurial-national nexus and Aki Kaurismaki’s finland triology. School of Humanities European Studies Doctoral Thesis.

Van Dijk T.A. (1999). Söylemin yapıları ve iktidarın yapıları. Mehmet Küçük (Ed.), Medya iktidar ideoloji içinde (s. 331-396). Ark Yayınları.

Van Dijk T.A. (2003). Söylem ve İdeoloji: Çok alanlı bir yaklaşım. Barış Çoban ve Zerrin Özarslan (Ed.), Söylem ve ideoloji içinde (s. 13-112). Su Yayınları.

Vardal, Z. B. (2015). Nefret söylemi ve yeni medya. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 132-156.

Yel, A. M. (2018). Medya ve sinemada temsil edilme biçimleriyle İslam karşıtlığı. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 5-16.

Zor, L. (2017). Van Dijk’in eleştirel söylem analizinin sinema filmlerine uygulanması ve Kazakistan sineması’ndan örnek bir film çözümlemesi: Stalin’e hediye. Akademik Bakış Dergisi, 61, 877-899.

Published

2023-12-31

How to Cite

Gulsoy, L. S. (2023). A Study on the Representations of Migrants and Refugees in the Films the “Other Side of Hope” and “The Port of Hope”. INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH, 10(102), 3748–3757. https://doi.org/10.5281/zenodo.10476549