Iğdır’da Tespit Edilen Çözgü Yüzlü Dokumalar


Abstract views: 78 / PDF downloads: 41

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10698967

Anahtar Kelimeler:

Çözgü yüzlü, Desen, Dokuma, Iğdır, Teknik

Özet

Doğu Anadolu Bölgesi’nde sıkça karşımıza çıkan çözgü yüzlü dokumaların yapıldığı yörelerden biri de Iğdır’dır. Geçmişte her evde dokunan çözgü yüzlü dokumalar artık Iğdır ve çevresinde yapılmamaktadır. Doğu Anadolu Bölgesi’nde yer alan Ardahan, Bitlis, Diyarbakır, Elâzığ, Erzincan, Hakkâri, Kars, Tunceli ve Van civarında yapılan bu çözgü yüzlü dokumaların Iğdır ve civarında yapılan çözgü yüzlü dokumalar ile teknik, motif, renk ve desen özellikleri açısından bezerlik gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca bu yörelerde yapılan bu dokuma, konu kapsamında taranan literatür kaynaklarında çözgü yüzlü cecim, cacım ve kilim isileriyle geçmektedir. Fakat bu dokuma sadece çözgü yüzlü olup dikine çözgüden iki ip grubuyla desenlendirilen bir tür dokumadır. Iğdır ve çevresinde tespit edilen çözgü yüzlü dokumaların, cicim dokumalarından en ayırt edici özelliği de dokuma tekniğidir. Dokumaların genel yüzeylerinde yer alan motiflere uzaktan bakıldığında kabarık bir yüzeye sahip olduğu ve dolayısıylada ilk bakışta cicim dokuma tekniği ile yapıldığı düşünülmektedir. Fakat uygulama noktasında teknikğin tamamen farklı olduğu anlaşılmıştır. Doğu Anadolu ve Iğdır’da bulunan çözgü yüzlü dokumalar için bu tekniğin saptanması ve bu tekniğin literatürde doğru anlamda yer edinmesi amaçlanmıştır.

Konu kapsamında tespit edilen son örnekler üzerinden değerlendirmeler yapılmıştır. Alan araştırması yöntemi ve literatür taramasıyla gerçekleşen çalışmada sınırlı sayıda ulaşılabilen son 20 adet çözgü yüzlü dokuma teknik ve desen özellikleri bakımından incelenerek betimlenmiştir. Bu örneklerden 13 adeti çalışmaya dahil edilmiştir. Çözgü yüzlü dokumaların geneli çözgüden dikey yönde desenlendirilmiştir. Dokumaların zemin desenlerinde sınırlı sayıda geometrik motifler kullanılmıştır. Yer yagısı ve yüklük örtüsü gibi çeşitli kullanım amaçları için üretilmiştir.

Yörede sınırlı sayıda ulaşılan çözgü yüzlü dokumaların belgelenmesi bu çalışmaya çözgü yüzlü dokuma kapsamında önem kazanmaktadır.

Referanslar

Aksoy, E. (2012). Beritan Aşireti Çözgü Yüzlü Cicimleri. Batman University Journal Of Life Sciences, 1 (1), 301-309.

Çetin, Y. ve Polat, C. (2019). Geleneksel Iğdır Düğümlü Dokumalarının Teknik, Renk, Motif ve Kompozisyon Özellikleri, Iğdır: Iğdır Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 233-266.

Ergüder, A. A. (2009). Kars Yöresi Düz Dokumaları, [Yayımlanmamış Doktora Tezi], (Yayın no: 253934), Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı.

Genç, M. (2014). Başbakanlık Osmanlı Arşiv Belgelerinde Kökboya ve Cehri İle İlgili Kayıtlar. Art-e Sanat Dergisi, 7(13), 174-212, https://doi.org/10.21602/sgsfsd.53832.

Genç, M. ve Tezcan, V. (2015). Gelenek ve Yenilik Kavramlarının Felsefi Tartışması Ekseninde Geleneksel Türk Sanatlarının Yeniden Düşünülmesi, Kalemişi Dergisi, 3(6), 135-156, DOI: 10.7816/kalemisi-03-06-08.

Görgünay Kırzıoğlu, N. (1994). Türk Halk Kültüründe Doğu Anadolu Dokumaları ve Giysileri, Ankara: Türk Halk Kültürü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yayınları.

Onuk, T. ve Akpınarlı, F. (2003). Şanlıurfa Karakeçili Kilimleri, Atatürk Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları No: 295, Bilimsel Araştırma Dizisi No:1, s. 38-39-56-57.

Kaplanoğlu, M. (2010). Ardahan Yöresi Düz Dokumaları, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], (Yayın no: 263859), Sosyal Bilimler Enstitüsü, Geleneksel Türk El Sanatları Anasanat Dalı.

Kayıpmaz, F., Kayıpmaz, N. ve Genç, M. (2022). Anadolu Türk Halı Kilim Kültürü, Editör: Mustafa Genç, Ankara: Süleyman Demirel Üniversitesi Rektörlüğü ve Bilimsel Araştırmalar Koordinasyon Birimi, SDÜ Yayın No: 117, s. 11.

Öztürk, G. (2018). Hakkâri İli Mezer (Mezerk) Dokumaları ve Yeni Tasarımlar, [Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi], (Yayın no: 555055), Ankara: Gazi Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Geleneksel Türk Sanatları ASD.

Öztürk, G. ve Özkan Tağı, S. (2018). Hakkâri Demirtaş (Yağmurlu Mezrası) Köyü Mezer (Mêzerk-Mêzer) Dokumaları, Asos Journal The Journal Of Academic Social Science, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (77), 460-473, DOI: 10.16992/ASOS.14091.

Öztürk, G. ve Öztürk, İ. (2021). Çözgü Yüzlü Dokumacılığı, Geleneksel Meslekler Ansiklopedisi, T.C. Ticaret Bakanlığı, Esnaf, Sanatkârlar ve Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü.

Öztürk, İ. (2023). Sakarya-Kaynarca Kilimleri, Türk kilimleri, Kilim, Cicim, Zili, Palas, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayını: 642 Kaynak Eserler: 80, Cilt: 3, s. 1505-1534.

Polat, C., Genç, M. ve Öztürk, İ. (2023). Iğdır’da Tespit Edilen Mafraş Dokumalarının Teknik ve Tasarım Açısından İncelenmesi, Pejoss Premium E-Journal Of Social Sciences, 7(28), 162-179, DOI: https://doi.org/10.37242/pejoss.4371.

Sökmen, S. ve Ölmez, F. N. (2016). Bitlis Yöresi Cicim Dokumaları, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 1-22.

Taş, E. (2005). Van El Sanatları. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], (Yayın no: 146125), Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı.

İndir

Yayınlanmış

2024-01-31

Nasıl Atıf Yapılır

Öztürk, G. (2024). Iğdır’da Tespit Edilen Çözgü Yüzlü Dokumalar. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(103), 282–300. https://doi.org/10.5281/zenodo.10698967