Akusmatik ve Pauline Oliveros'un Derinlemesine Dinleme Kavramı ile İlişkisi
Abstract views: 68 / PDF downloads: 151
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.11404214Anahtar Kelimeler:
Pauline Oliveros, Dinleme biçimleri, Sonik Meditasyonlar, Dinleme TaksonomisiÖzet
Bu makalede, Pierre Schaeffer ve Iancu Dumitrescu'nun yaklaşımlarından yararlanarak, dinleme ile ilgili teorilerde belirgin bir yere sahip olan akusmatik kavramı ile Pauline Oliveros'un derinlemesine dinleme pratiği arasındaki ilişki incelenmiştir. Schaeffer'ın ses nesnesi ve dinleme modları üzerine teorileri, Dumitrescu'nun fenomenoloji ve mistisizmle zenginleştirilmiş akusmatik müziğiyle karşılaştırarak dinlemenin bilişsel, algısal ve deneyimsel boyutları araştırılmıştır. Akusmatiğe dair bu farklı iki yaklaşımın, Oliveros'un derinlemesine dinleme kavramına nasıl yansıdığı, bu kavramların birbirlerini nasıl etkilediği incelenmiş ve gelecek çalışmalarda bu yaklaşımların dinleme algısı üzerindeki olası etkileri tartışılmıştır. Bu çalışmada, akusmatik ve derinlemesine dinleme kavramları arasındaki bağlantıları incelemek amacıyla Schaeffer ve Dumitrescu'nun müzikal ve teorik yaklaşımlarından faydalanılmıştır. Bu çalışmayla, dinleyicilerin ve performansçıların deneyimlerine katkı sağlayacak yeni anlayışların oluşturulması ve müzikal eğitim ile performans alanında yenilikçi yaklaşımlara katkı sağlanması amaçlanmıştır.
Referanslar
Andreallo, C. T. M. (2016). Understanding sound art practice: A multidisciplinary approach (Publication No. 10169573) [Doctoral dissertation, The University of Canberra]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
Feisst, S. (2020). Oliveros, Pauline. In S. Sadie & J. Tyrrell (Eds.), The New Grove Dictionary of Music an. Musicians. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.A2252073
Kane, B. (2014). Sound Unseen: Acousmatic Sound in Theory and Practice. Oxford Academic. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199347841.003.0009
Kelly, J. (2013). In her own words : conversations with composers in the United States. University of Illinois Press.
Oliveros, P. (1974). Sonic meditations. Smith Publications.
Oliveros, P. (2005). Deep listening: a composers’s sound practice. iUniverse.
Oliveros, P. (2022). Quantum listening. Ignota.
Ronsen, J. (1999). Iancu Dumitrescu: Acousmatic Provoker. Monkminkpinkpunk. https://www.ronsen.org/monkminkpinkpunk/7/id1.html (Original work published 1995).
Schaeffer, P. (2017). Treatise on Musical Objects: An Essay Across Disciplines (C. North & J. Dack, Trans.). University of California Press. (Original work published 1966).
Schroeder, F. (2013). Network[ed] Listening—Towards a De-centering of Beings. Contemporary Music Review, 32(2–03), 215–229. https://doi.org/10.1080/07494467.2013.775807
Tuuri, K., & Eerola, T. (2012). Formulating a Revised Taxonomy for Modes of Listening. Journal of New Music Research, 41(2), 137–152. https://doi.org/10.1080/09298215.2011.614951
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.