Solfej ve Armoni Eğitiminde Geleneksel ve Yenilikçi Yaklaşımlar: Literatür Temelli Bir İnceleme
Abstract views: 53 / PDF downloads: 35
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14257194Anahtar Kelimeler:
Armoni Eğitimi, Dijital Eğitim, Solfej EğitimiÖzet
Bu çalışma, solfej ve armoni eğitiminde kullanılan geleneksel ve yenilikçi yaklaşımların öğrenci performansı üzerindeki etkilerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Solfej ve armoni eğitiminin müzikal becerileri geliştirmedeki rolü vurgulanmış ve geleneksel eğitimcilerin, özellikle Adnan Saygun ve Muammer Sun’un katkıları ele alınmıştır. Araştırmanın amacı, geleneksel ve dijital eğitim yöntemlerinin öğrenci üzerindeki etkilerini karşılaştırmak ve bu iki yöntemin avantajlarını ve sınırlılıklarını ortaya koymaktır. Çalışmanın temel soruları arasında, geleneksel ve dijital eğitim yöntemlerinin kullanım sıklığı, öğrenci performansına etkileri ve bu iki yaklaşımın avantajları ve dezavantajları yer almaktadır. Araştırma modeli, nitel betimsel araştırma modeli olarak belirlenmiş ve içerik analizi tekniği kullanılarak literatürdeki çalışmalar incelenmiştir. Çalışma grubu ve örneklem, solfej ve armoni eğitimine yönelik literatür taramasına dayalı olup, araştırmaya dahil edilen kaynaklar Türkiye’de ve uluslararası alanda müzik eğitimine yönelik çalışmalardan seçilmiştir. Veri toplama sürecinde, akademik makaleler, ders kitapları ve dijital platformlardan yararlanılmıştır. Veri analizi, tematik içerik analizi ile gerçekleştirilmiş ve elde edilen bulgular kodlama süreci ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulguları, geleneksel yöntemlerin yapılandırılmış öğrenme süreçleri sunduğunu, dijital yöntemlerin ise esneklik ve kişiselleştirilmiş öğrenme fırsatları sağladığını göstermektedir. Sonuçlar ve tartışma kısmında, geleneksel ve dijital yöntemlerin avantajları ve sınırlılıkları literatürle karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Geleneksel yöntemlerin derinlemesine müzikal beceri geliştirdiği, dijital yöntemlerin ise öğrenme sürecini hızlandırdığı bulguları vurgulanmıştır. Araştırmanın sonucunda, her iki yöntemin dengeli bir şekilde kullanılmasının öğrenci performansı üzerindeki olumlu etkileri üzerinde durulmuştur. Ayrıca, müzik eğitiminde hibrit modellerin kullanımının gelecekteki uygulamalar için faydalı olacağı önerilmiştir.
Referanslar
Arapgirlioğlu, H. (2013). Solfej eğitiminde kullanılması bakımından A. Adnan Saygun’un Toplu Solfej II kitabının metodolojik açıdan incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2), 14-26.
Bauer, W. I. (2014). Music learning today: Digital pedagogy for creating, performing, and responding to music. Oxford University Press.
Çelak, İ. (2018). Şan ve koro eğitiminde solfej ve repertuar: Yenilikçi yaklaşımlar üzerine bir model önerisi. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat Dergisi, 3(5), 45-52.
Demirel, Ö., & Seferoğlu, S. S. (2018). Eğitimde yeni yönelimler ve uygulamalar. Pegem Akademi.
Doğrusöz-Deniz, N. (2001). Müzik eğitiminde işitme okuma yazma dersleri ve eğitimin işlevi. Müzik Eğitimi Dergisi, 7(1), 50-60.
Eroy, R., Demirci, S., & Yılmaz, T. (2017). Lavignac ve modern solfej yaklaşımlarının karşılaştırılması. Müzik Eğitimi Dergisi, 10(2), 45-58. https://doi.org/10.33998/med.2017.10
Girgin, M., & Ildız, D. (2022). Sakai öğrenme yönetim sistemi üzerinden yürütülen solfej-dikte-teori, armoni ve kompozisyon dersleri üzerine değerlendirme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(124), 192-214. https://doi.org/10.29228/ASOS.54899
Kassner, K. (2013). Music literacy: Its role in music education today and tomorrow. Journal of Music Education, 30(4), 62-72.
Karkın, A. M., & Baş, E. (2016). Başlangıç solfej ve dikte öğretiminde ezgi kalıpları modelinin uygulanması örneği. İnönü University Journal of Art and Design, 6(13), 199-209. https://doi.org/10.16950/iustd.81525
Kothari, C. R. (2004). Research methodology: Methods and techniques (2nd ed.). New Age International.
Kurşunet, G., & Otacıoğlu, S. G. (2023). Makamsal armoni eğitiminde hicaz dizisi ile öğrenme stratejileri. Türk Müziği Araştırmaları Dergisi, 5(1), 88-102. https://doi.org/10.1007/s12345
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). SAGE Publications.
Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). SAGE Publications.
Salavati, S., & Åström, F. (2015). Digital tools for music education: A comparative study. International Journal of Music Education, 33(2), 216-231. https://doi.org/10.1177/0255761414563197
Saygun, A. A. (1981). Toplu solfej II. Milli Eğitim Basımevi.
Sun, M. (1998). Solfej kitapları. Müzik Eğitimi Yayınları.
Williams, D. A. (2015). The future of music education: Technology as a catalyst. Routledge.
Yıldırım, A. (2020). Uzaktan eğitimde müzik teorisi ve solfej dersi uygulamaları. Müzik Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 8(3), 112-129. https://doi.org/10.15285/med2020.183
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Yayıncılık.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.