TASARIM ODAKLI DÜŞÜNCE YÖNTEMİYLE OYUN TASARIMI: NUNKİ HİKÂYE BOHÇASI TASARIMI ÖRNEĞİ
Abstract views: 435 / PDF downloads: 240
DOI:
https://doi.org/10.26450/jshsr.2728Anahtar Kelimeler:
Tasarım Odaklı Düşünce, Hikâye Bohçası, İllüstrasyon, Grafik TasarımÖzet
Tasarım odaklı düşünce (Design Thinking), farklı bakış açıları geliştirerek çözüm odaklı, yenilikçi ve yaratıcı fikir yürütmeye dayanan, kullanıcıyı tasarım sürecinin merkezine alan bir metodolojidir. Tasarım odaklı düşünce yöntemi sadece tasarım ya da grafik tasarım gibi alanlarda değil, karşılaşılan sorunları yenilikçi yaklaşımlarla çözmek üzere tüm sektör ve girişimlerde, edebiyattan müziğe, eğitimden bilime ve sosyal yaşama kadar çok geniş bir perspektifte kullanılabilmektedir. Tasarım odaklı düşünce yöntemi, bu araştırmada bir hikâye bohçası oyun tasarımının ürüne dönüştürülme süreçlerinde kullanılmıştır. Neil Griffiths tarafından 1995 yılında geliştirilen hikâye bohçası konsepti, her yaş grubundan tüm çocuklar için hikâyeleri paylaşırken eğlenceli ve interaktif öğrenme ortamı sağlayan, içerisinde tema ile ilgili çeşitli oyuncak, sahne gibi nesnelerin olduğu bez çantalardır. Bu araştırmada, tasarım odaklı düşünce yaklaşımı ve ebeveynlerle çocukları interaktif bir yolla hikâye oluşturmaya teşvik eden, çocuk gelişimi için önemli olduğu düşünülen hikâye bohçalarının ortaya çıkış süreçleri ve sağladığı faydalarla ilgili literatür taraması yapılarak örnekler incelenmiştir. Araştırmanın uygulama kısmında, tasarım odaklı düşünce yaklaşımının kullanılması ile şekillenen Nunki Hikâye Bohçası oyun tasarım süreci örnek olarak sunulmuştur. Nunki Hikâye Bohçası, tasarım odaklı düşünce yaklaşımının, empati, tanımlama, fikir üretme, prototip ve test olmak üzere beş aşamadan oluşan sistemi esas alınarak gerçekleştirilmiştir. Hikâye bohçası, içerisinde yaratıcı hikâye kartları, ahşap Nunki karakterleri, illüstrasyon tekniği ile yapılmış Nunki yıldızı haritası ve oyun kartlarından oluşan, çocukların interaktif olarak katılımını sağlayan bir hikâye oyunu olarak tasarlanmıştır. Bu araştırmanın amacı, hikâye bohçalarının çocuklarının gelişimine olan katkısına dikkat çekmek ve tasarım odaklı düşünce yaklaşımıyla tasarımcıların üretimlerini, yaratıcı ve kullanıcı odaklı çözümlerle gerçekleştirebileceklerine dair bir örnek sunmaktır. Dünyada son zamanlarda yaygınlaşmaya başlayan, ülkemizde henüz çok bilinmeyen, hikâye anlatma sanatı aktivitelerini içeren hikâye bohçaları, hayal gücünü geliştiren etkinlikleri kapsayacak şekilde tasarımcılar tarafından ele alınarak özgün bir biçimde tasarlanabileceği düşünülmektedir.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2021 INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.