Reception of Current Art Object in The Context of Perception Phenomenology


Abstract views: 337 / PDF downloads: 302

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8209976

Keywords:

Phenomenology, Perception, Aesthetic, Current Art Object

Abstract

Throughout history, perception has, being affected by sensual experiences, changed, transformed, and, generated different forms of meanings and concepts, built a basis for many intellectual data. The mindset started by Husserl on the perceptual nature of sensual experience and aesthetic experience, and later continued by Heidegger and Merleau-Ponty within the scope of phenomenological consciousness creates, after all, a philosophic discipline. Heidegger and Merleau-Ponty have dwelled on how the reflection of the aesthetic gains of phenomenology they have developed through their own approaches could be. They, by “suspending” the concepts in perception, have tried to uncover the essence of the objects, their reflection on perception, and determine how they are connected in the plane of phenomenology and aesthetic basis. They have also presented a special problem of how the current art object should be interpreted using the phenomenology of aesthetic experience and aesthetic admiration.

The subjects addressed throughout the research are studied using descriptive methods. In the research, the audience/viewer is discussed specific to the art object in the perspective of the approaches to the perception phenomenology and art object, and judgments on the data found are presented in the conclusion section.

References

Akay, A.(2005). Sanatın Durumları. Bağlam Yayınları.

Bubner, R. (1993). Modern Alman Felsefesi. İdea Yayınevi.

Carroll, N. (2016). Sanat Felsefesi Çağdaş Bir Giriş. Ütopya.

Collıns, J.(2007). Sculpture Today. Phaidon Press.

Copleston.F (1985). Plato. İdea.

Danto, A. (2010). Sanatın Sonundan Sonra. Ayrıntı Yayınları

Dastur, F. (1991). Husserl Et La Neutralité De L’art. La Part De L’oeil.

Direk, Z.(2017). Dünyanın Teni (3. Baskı.). Metis Yayınları

Escoubas, E.(1992).La Question De L’oeuvre D’art. M. Merleau-Ponty Et M. Heidegger, Merleau-Ponty. Phénoménologie Etexpériences, (M. Richir ve E. Tassin^), Grenoble, Million, s. 132-238

Dersimiz.com. (t.y.) Epokhe. http//www.dersimiz.com/amp/terimlersozlugu/epoke-nedir-ne-demek-46709. Erişim:14.04.2023

Erzen, J. N. (2011). Çoğul Estetik. Metis Yayınları.

Germaner, S. (1996). 1960 Sonrası Sanat: Akımlar, Eğilimler, Gruplar, Sanatçılar. Kabalcı Yayınevi.

Husserl, E. (2003a). Fenomenoloji Üzerine Beş Ders. Bilim ve Sanat Yayınları.

Husserl, E. (2010b). Fenomenoloji. Felsefe Yazıları Dergisi, (6), 29-47. Alef Yayınevi.

Jay, M. (2008). Deneyim Şarkıları. Metis Yayınları.

Kagan, M. S. (1993). Estetik ve Sanat Dersleri. İmgekitabevi.

Kant I,(2020). Yargı Yetisinin Eleştirisi (4. Basım). İdea Yayıncılık

Konak, C. (2012). Çağdaş Sanat Bağlamında Fenomenolojik Gerçekliğe Bakış. [Yayımlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi], Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Levinas, E. (2016). Husserl Fenomenolojisinde Görü Teorisi. İthaki.

Merleau-Ponty, M. (2010). Algılanan Dünya. Metis Yayınları.

Merleau-Ponty, M. (2016). Göz ve Tin. Metis Yayınları.

Merleau-Ponty, M. (2017a). Algının Fenomenolojisi. İthaki.

Merleau-Ponty, M. (2017b). Algının Önceliği. Alfa Yayıncılık.

Özçınar, Ş.(1999). Sanatın Doğası ve Bir Varlık Sorunsalı Olarak Sanat. Felsefe Dünyası Dergisi, (30),113-126.

Rajchman, J. (2013). Çağdaş: Yeni Bir Fikir Mi? (Edt. Ali Artun, Nursu Örge) Çağdaş Sanat Nedir – Modernlik Sonrasında Sanat içinde (s.19-35), İletişim Yayınları.

Priest, S.(2018) . Zihin Üzerine Teoriler. Litera Yayıncılık.

Savaş, H.(2002). Fenomenolojik Bakış ve Sinema. Kurgu Dergisi, (19), 67-83.

https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/1350/267058. pdf? sequence=1&isallowed=Y 10.01.2023

Şan, E.(2016). Sanat Yapıtının Fenomenolojisi. Sosyal Bilimler Dergisi, (14), 49-63.

Https://Dergipark.Org.Tr/Tr/Pub/Msgsusbd/İssue/46989/589764.

Şan, E. (2017) . Algıya Göre Düşünmek. Cogito, Merleau-Ponty Özel Sayısı (88),63-83.

Tunalı, İ. (2002). Estetik (21. Baskı.). Remzi Kitabevi.

Türkdoğan, T. (2014). Sanat Kültür Politika-Modernizm Sonrası Tartışmalar. Nobel Akademik Yayıncılık.

Türk Dil Kurumu (1998). Türkçe Sözlük. Mesen (9. Baskı, s.1542).

Yıldırım, Ö. (t.y.).Ereignis Nedir. Ne Demektir? https://www.felsefe.gen.tr/ereignis-nedir-ne-demektir/ Erişim: 20 Ocak 2023

Yılmaz, M. (2013). Modernden Postmoderne Sanat. Ütopya Yayınevi.

Zahavı, D.(2018). Husserl’in Fenomenolojisi. Say Yayınları.

Published

2023-07-31

How to Cite

AKALIN, T., & KURT, M. (2023). Reception of Current Art Object in The Context of Perception Phenomenology. INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH, 10(97), 1574–1585. https://doi.org/10.5281/zenodo.8209976