Examination of Design Constructs (Dominance, Contrast, Balance, etc.) in Döşemealtı Carpets Woven in Kapaklı Village (Burdur)


Abstract views: 156 / PDF downloads: 77

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10035153

Keywords:

Döşemealtı carpets,, Design Finction,, Color Contrast,, Repetition,, Balance,, Dominance

Abstract

Turkish Hand-woven carpets are one of our cultural values ​​that reflect the vital traces of the region they belong to and the feelings of the people who weave them, act as a bridge between the past and the present, are handed down from generation to generation and produced with the light of hand. Technological developments, changing living conditions, cultural interactions, etc. It is important to record the motif colors and patterns of our local carpets, whose production has decreased considerably due to the effects of the war on the world, but which continue to affect those who weave, use, art, and artists with their unique language despite the changing world values, and to be a source for future studies.

Dosemealti carpets are one of the hand-woven products with the highest brand value in our country. In this study, the Döşemealtı carpets identified in the village of Burdur Kapaklı differ in motif, color, composition, etc. Similar and different aspects were revealed by analyzing the design constructs, especially in the context of color contrasts.

Today's living conditions, commercial concerns, technological developments, etc. As a result of the examinations, it has been determined that the Döşemealtı carpets detected in Kapaklı village, like other local carpets, are affected negatively due to these reasons so that the move away from tradition becomes visible in the carpets woven.

As a result of the comparison of the detected carpets with the traditional carpets, it has been observed that the dimensions of the carpets have changed and accordingly the motif and pattern placements have been differentiated, new motifs have been included in the pattern, and differentiation has occurred in colors with the increase of chemical dyes.

Although it is largely faithful to the traditional Döşemealtı carpets, it has been determined that similar changes have an effect on the general setup of the weavings and that slightly different structures have emerged in the general setup of the weavings, especially in terms of color contrast.

References

Akpınarlı, H. F. ve Arslan, P. (2016) El halıcılığının bölgelere göre coğrafi dağılımı. Akademik Sanat; Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, (Kış), 21-29

Akpınarlı, H.F. & Arslan, P. (2018). Kuş Motifinin Özellikleri ve Kuş Motifli Döşemealtı Halıları. Uluslararası Folklor Akademi Dergisi, 1(3), 273-286.

Ankara Üniversitesi Açık Ders Malzemeleri (t.y.). http://acıkders.ankara.edu.tr.

Atlıhan, Ş. (1987) Antalya Döşemealtında Kirkitli Dokumalar. Arış Dergisi, 1(6), 4-19

Aytaç, A. (2006). Geleneksel Türk El Dokumacılığı Sanatı. Anka Basım Yayın Ltd.Şti.

Kodal, T. ve Genç, M. (2019). Sarıkeçili Yörük Dokumalarının Renk Kontrastlıkları Açısından Tasarım Kurgusunun İncelenmesi. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi 12 (Özel Sayı), 26-55.

Mazıbaş, S. (2014). Günümüz Döşemealtı Halılarının Renk, Motif ve Desen Özellikleri. [Yüksek Lisans Tezi]. SDÜ Güzel Sanatlar Enstitüsü.

Onursoy, S. (2003). Görsel Kültür Bağlamında Görsel Okuryazarlık. Kurgu Dergisi, 20, 75-85

Polat, H. H. (2012). Renk Teorisi ve Temel Yanılgılar. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 165-173.

Soysaldı ve Aral (2013). Burdur Kapaklı Köyü Halılarının Teknik ve Desen özellikleri. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, (Teke Yöresi Kültürel Değerleri Özel Sayısı), 15-28

Şirin, N. (1994) Antalya-Döşemealtı Halılarında Renk ve Biçim Özellikleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (3), 297-301

Teker, M.S. ve Zaimoğlu, Ö. (2010). Kovanlık Köyü-Ovaköy Camii (Döşemealtı/Antalya) Halıları. Akdeniz Sanat 3(6), 169-262

Uğurlu (2020) Türkiye de Geleneksel El Dokumacılığı Eğitimi. ARIŞ Halı Dokuma ve İşleme Sanatları Dergisi, 17, 22 - 43

Seyirci, M. (1992). Antalya'daki Karakoyunlu Aşireti ve Dokumaları. IV. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi, T.C. Kültür Bakanlığı Halk Kültürünü Araştırma Dairesi Yayınları 146 (29), 8-12

Published

2023-10-23

How to Cite

Yıldırım, A., & Genç, M. (2023). Examination of Design Constructs (Dominance, Contrast, Balance, etc.) in Döşemealtı Carpets Woven in Kapaklı Village (Burdur). INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH, 10(100), 2743–2760. https://doi.org/10.5281/zenodo.10035153