Artistic Production and Thematic Approaches in Turkey During the Covid-19 Pandemic


Abstract views: 127 / PDF downloads: 56

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11243374

Keywords:

Pandemic, COVID-19, Coronavirus, Art, thematic approach

Abstract

Epidemic diseases, which affect the whole world and are defined as pandemics, have affected social life as well as artistic production and creativity, from literature to plastic arts.

It is seen that epidemic diseases were reflected in works of art in many periods of art history. These include Plague, Leprosy, Spanish Flu and AIDS. The biggest pandemic affecting the 21st century was the Covid-19 epidemic.

During the pandemic process, new searches have emerged in artistic production and exhibition methods all over the world. The mental states experienced by the artists, themes and images related to the pandemic period were reflected in their works of art.

 The aim of this research is to examine the effects of the Covid-19 pandemic on Turkish and world art, especially to observe the thematic approaches to artistic productions in Turkey. We consulted their opinions in face-to-face meetings and interviews with some artists who experienced the pandemic process and used the pandemic theme in their works.

Author Biography

Safiye Başar, kocaeli university

Safiye Başar, who graduated from Dokuz Eylül University Faculty of Fine Arts in 1992, started working as a research assistant at Atatürk University Faculty of Fine Arts in 1994. He completed his master's degree at Dokuz Eylül University in 1992 with his thesis titled "Technical Research and Visual Analyzes in Anatolian Seljuk Ceramics". In 2003, he received his Proficiency in Art from Hacettepe University with his work titled "Avantürin Glazed Original Ceramic Forms and Surfaces". In the same year, he was appointed as Assistant Professor at Kocaeli University Faculty of Fine Arts. Başar, who carried out the establishment of the Ceramics Department at Kocaeli University, served as the Head of the Department in 2006-2007. He received the title of associate professor in 2014.

References

Ablak, K. (2022, 05 27). Kişisel iletişim (N. Çomak, Röportaj Yapan).

Acartürk, B. (2022, 05 23). Kişisel İletişim (N. Çomak, Röportaj Yapan).

Aydoğdu, H. (2022, 07 26). Kişisel İletişim (N. Çomak, Röportaj Yapan).

Baksi.org (2020). http://baksi.org/sergi

Başar, S. (2022). Pandemi ve Sanat. Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 11(12), 63-72.

Başbuğ, Z. (2020). Salgınların resim sanatına yansıması ve Nedim Günsür‟ün “Kızamık”isimli eseri üzerine. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(4), 2286-2299.

Birgun.net (2020). https://www.birgun.net/haber/banksy-den-inci-kupeli-kiz-portresine-korona-guncel lemesi-298116

Bmj.com (2021). https://www.bmj.com/content/372/bmj.n790

Boynudelik, B. (2022, 08 26). Kişisel İletişim. (N. Çomak, Röportaj Yapan).

Can, Z. G. (2019). İrfan Önürmen Resminde Malzemenin Katmanlı Kullanımının Duyusal Karşılıkları Üzerine Bir İnceleme. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 5(1), 33-40.

Carlsontowergallery.org (2021). http://carlsontowergallery.org/berna-gulbey/

Chiappe, G. (2020). https://elestimulo.com/que-haremos-sin-ellos-una-pintura-solidaria-conmueve-a-todos -los-nietos-del-mundo

Çelik, F. (2021). https://www.oggusto.com/sanat/sanatci/sanatta-yabancilasma-nedir

Erdok, N. (2023, 12 22). Kişisel İletişim. (N. Çomak, Röportaj Yapan).

Göğebakan, Y. (2017). Dörtlü Atlı Grup Olarak “Quadriga” ile “Mahşerin Dört Atlisı”nın İlişkilendirilmesi ve Sanatsal Yansımaları. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(1), 104-126.

Gökbel, F. M. (2021). Pandemi Süreci: Seramik Sanatına Yansımaları Üzerine Bir Değerlendirme. Akademik Sanat (13), 50-68.

Gülbey, B. (2022, 10 02). Kişisel İletişim. (N. Çomak, Röportaj Yapan).

Habertürk.com (2022). https://www.haberturk.com/temur-koran-dan-yeni-sergi-muglak-3406531

Hurriyet.com (2020). https://www.hurriyet.com.tr/kitap-sanat/koronavirusun-resmidir-41502194

Kocaman, A. C. (2021). 1960 Sonrası Çağdaş Türk Resim Sanatı’nda Yabancılaşma Olgusu Bağlamında Neşe Erdok Eserlerinin Resimsel Çözümlemeleri. [Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi]. GS Enstitüsü, Akdeniz Üniversitesi.

Nikiforuk, A. (2020). Mahşerin Dördüncü Atlısı. (Çev. S. Erkanlı), İletişim Yayınları.

Özen, B. v. (2017). Sokak Sanatının Gizli Sanatçısı, Banksy. Art-Sanat (8), 499-519.

Özgür, F. (2022, 11 29). Kişisel İletişim. (N. Çomak, Röportaj Yapan).

Sağdıç, D. (2022, 08 26). Kişisel İletişim. (N. Çomak, Röportaj Yapan).

Squidsoup.org. (2023). https://www.squidsoup.org/

T24.com.tr. (2020). https://t24.com.tr/k24/yazi/ferhat-ozgur-ile-yazili-gorusme-turkiye-nin-bir-arte-povera-devrimine-ihtiyaci-var,2957

Ttb.org. (2020). ttb.org: https://www.ttb.org.tr/kan_ter.php

Uçansoy, N. (2021). haberturk.com: https://www.haberturk.com/deniz-sagdic-ile-geri-donusum-sanati-3018381

Umurdeniz, A. (2023, 09 06). Kişisel İletişim. (N. Çomak, Röportaj Yapan).

Wandsworthguardian.co.uk (2021). https://www.wandsworthguardian.co.uk/news/19143823.stunning-covid-art-installation-south-london-hospital/#gallery0

Yiğit, E. (2020). Pandemi Sürecinde Sanat Alanındaki Dayanışma Pratikleri ve Örgütlenme Üzerine Bazı Saptamalar. Birikim Dergisi,(12). 65-78.

Published

2024-06-30

How to Cite

Çomak, N., & Başar, S. (2024). Artistic Production and Thematic Approaches in Turkey During the Covid-19 Pandemic. INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH, 11(108), 1217–1229. https://doi.org/10.5281/zenodo.11243374