Examples of Melancholic Self-Portraits of Suffering Minds


Abstract views: 38 / PDF downloads: 21

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11432595

Keywords:

Self-portrait, melancholy

Abstract

This article examines the melancholic self-portraits of significant artists in art history such as Frida Kahlo, Edvard Munch, Van Gogh, and Kathe Kollwitz. These artists portrayed their lives filled with pain, struggles, and inner conflicts in their paintings. Frida Kahlo's works, reflecting her physical and emotional traumas, also depict internal conflicts and the quest for identity alongside physical pain. Edvard Munch's artworks, reflecting his dark and intense emotions, explore existential concerns and loneliness, while Van Gogh's self-portraits vividly depict internal conflicts and mental distress. Kathe Kollwitz's works, expressing the depth of war and human suffering, bear the burden of human tragedy and societal injustices. These artists' self-portraits are not merely reflections of their outward appearances but also intimate portraits delving into the depths of the human psyche. Examining these self-portraits is crucial for understanding the impact of pain and melancholy on art and its profound effect on the human psyche. This article provides a more detailed examination of each artist's prominent characteristics and the fundamental themes of their works. Additionally, it delineates the main argument of the article and the topics to be addressed from a broader perspective.

References

Alparslan, G. (2018). Vincent Van Gogh Ve Modern Resim Düşünsel Ve Biçimsel Açıdan İlişkisi. ulakbilge, 6(21), 207-215.

Anbarpınar, E., (2012). Türk Resminde Melankoli. (Yüksek Lisans Tezi), Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

Asyalı Büyükerman, F., (2016). Melankolinin Görsel Grameri. [Sanatta Yeterlik Eser Metni], T.C Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Heykel Anasanat Dalı Heykel Programı, İstanbul.

Ataseven, Y. S. (2021). Sanatın İyileştirici Gücü Teması İçinde Frida Kahlo’nun Yaşamı ve Resimleri. Ekev Akademi Dergisi, 25(88).

Berger, J. (1986), Görme Biçimleri. Metis Yayınları.

Bülbül, M. (2017). Portre ve Öz-Portrenin Görsel Sanat Tarihi Açısından Önemi. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1),95-111.

Çekinmez, K. B. (2022). Käthe Kollwitz Baskı resimlerinde Kadın İmgesi Üzerine Bir İnceleme. Sanat ve İnsan Dergisi, (Özel Sayı), ISSN 1309-7156.

Çokatak, D., (2014). Frida Kahlo’nun Resminde Kadın Olgusu. [Yüksek Lisans Tezi], Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Dartar, S. ve Kaplanoğlu, L. (2020). Arnold Böcklin’ın Resimlerinde Melankolik Yansımalar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13 (73),.

Dilmaç, S. ve Akalan, G., (2018). Dışavurumcu Bir İfade Aracı Olarak Otoportre. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi

Dökeroğlu, T. Ö. (2019) Acının Resmini Yapmak, Käthe Kollwitz Resiimleri Üzerinden Bir Bakış., International Journal of Interdisciplinary and intercultural Art, 4(7),

Ertaş, N. (2004). Frida Kahlo ve Kendini İfade Etmenin Yolu Olarak Oto portre. Kültür ve iletişim- Culture & Communication, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.

Eşen, A. C. (2015). Resim sanatı tarihinde devrimler ve karşı devrimler. Kaynak.

Freund, G. (2006). Fotoğraf ve Toplum. Ş. Demirkol, (Çev.). Sel.

Gençler, B. (2015). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Dışavurumcu Oto-Portre. (Yüksek Lisans Tezi), Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Göle, M., (2007). Aşk Melankolisi Diye. Cogito: Melankoli. Yapı Kredi Yayınları,

Gümüşay, S. (2008). İnsanın Yaşam Alanlarıyla Kurduğu İlişkinin Resmin Olanaklarıyla İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

İlbeyi, G. (1998). Frida Kahlo: Yirminci Yüzyılın Mona Lisa'sı. Anadolu Sanat, (8).

İskender, K. (1997). “Portre”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Cilt: 3, s. 1504- 1505, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları.

Jackson, S. W. (1979). Melancholia and Depression, Yale Universty Press.

Kesen, P. (2000). Melankoli Olgusuna Yaklaşımlar. [Yüksek Lisans Tezi], İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Kettenmann, A. (2016). “Kahlo”, Taschen Kitapları, Düzenleyen: Celia Leiva Otto, 2024.

Kurut, T. (2012). Özgün Baskı Sanatında Bir Anlatım Biçimi Olarak Portre. [Yüksek Lisans Tezi],.

Öcal Ç., S., (2023). Savaşa Karşı Açık Bir Duruş: Käthe Kollwıtz. Ulakbilge, 81, 159–168.

Ögel, K. (2024). Hüznün Ve Tutkunun Öyküsü Vincent Van Gogh Psikobiyografik Bir Derleme. Ajans Plaza Tanıtım ve İletişim Hizmetleri Ltd. Şti..

Özdemir, Ç. (2022). Ekspresyonist Resimde Figüratif Anlayışlar ve Duygusal Yansımaları: Edvard Munch Örneği. Joshas Journal, 8(58),1543-1551.

Özkanlı, Ü. (2006). Sanat Ve Sanatçı Bağlamında Otoportre Ve Portre. [Yüksek Lisans Tezi].

Sağlık, E. (2013). Görsel sanatlarda otobiyografik anlatımlar. Gazi Sanat ve Tasarım Dergisi, (12), 103-114.

Sarı, E. (2018), Sanat Olgusunun Tarihsel Süreçte Değişen Tanımı, İşlevi Ve Değeri Üzerine. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, XLV, 131-132.

Satkın, M. B. (2017), Otoportreden Selfie' ye Bireyin Görsel Temsilinin Dönüşümü. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 297-306.

Symbiosis, C. (2021). Ölümün nöbet tuttuğu bir hayat: Edvard Munch. Skyroad Gazete, https://www.gzt.com/skyroad/olumun-nobet-tuttugu-bir-hayat-edvard-munch-3578328.

Şahinbaş, U., Türker, İ. H. ve Ağçiçek, M., (2019). Savaşlar Ve Ölümler Çağında Bir Kadın Sanatçı: Käthe Kollwitz. Akademik Sanat; Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi.

Teber, S. (2013). Melankoli “Normal Bir Anomali”. Say Yayınları.

Uysal A. (2009). Yüzün Ötesi- Portre Kurmak Üzerine... Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(4), 107- 122.

Yardelen, D. (2014). Acının sanatsal radyolojisi: Frida Kahlo. https://www.adanatabip.org.tr/acinin-sanatsal-radyolojisi-frida-kahlo/.

Yıldız, İ. (2016), Desen Eğitiminde Çizimin “Bir Düşünme Biçimi” Olarak İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(Özel Sayı), 157-158.

Görsel Kaynakça

Görsel 1: Alessandro Allori, “Maria de' Medici”, 1555, Gemäldegalerie, Berlin. https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Alessandro_Allori_003.jpg.

Görsel 2: Albrecht Dürer, “Oto-portre”, 1500, Bavyera Eyaleti Resim Koleksiyonları, https://tr.m.wikipedia.org/wiki/Dosya:Albrecht_D%C3%BCrer_-_1500_self-portrait_%28High_ resolution_and_detail%29.jpg.

Görsel 3: Edvard Munch, Çığlık, 91 x 73,5 cm, Yağlıboya, 1893, Ulusal Galeri Norveç. https://www.pivada.com/edvard-munch-ciglik.

Görsel 4: Frida Kahlo, “Dikenli Kolye ve Sinek Kuşu ile Oto portre”, 1940, Harry Ransom Center, Teksas, ABD, https://www.dailyartmagazine.com/frida-kahlo-self-portrait/,

Görsel 5: Vincent Van Gogh, “Bandajlı Kulağı ile Oto-portre”, 1889, Özel Koleksiyon, ttps://www.gzt.com/video/jurnalist/van-goghun-kulagini-kim-kesti-2182031.

Görsel 6: Käthe Kollwitz, “Son Oto-portre”, Litografi, 1943. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1496775.

Published

2024-05-31

How to Cite

Aksoy, M. (2024). Examples of Melancholic Self-Portraits of Suffering Minds. INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH, 11(107), 1035–1048. https://doi.org/10.5281/zenodo.11432595