The Place of Date Palm, Fig and Olive Trees and Their Fruits in The Poems of Poet Hali̇l Gökkaya


Abstract views: 126 / PDF downloads: 132

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13772443

Keywords:

Holy Quran, Poetry, Olive Oil

Abstract

The Qur'an places great importance on food being halal and clean. The Qur'an emphasizes the importance of foods such as honey, milk, seafood, fresh meat, fruits (such as grapes, bananas, dates, pomegranates, cherries, figs), olives, onions, garlic and lentils. These foods are presented as a sign of Allah's power and put at the service of human beings. Surah Nahl in particular describes the healing properties of the bee's honey, and the date palm has an important place in the Qur'an and hadiths. The Prophet Muhammad (s.a.v) praised the date palm, noting that it plays a major role in society, both in terms of food and structure. The trunk, leaves and fibers of the date palm tree were used in various works, and its fruit was an important foodstuff. Figs and olives also have a special place in the Qur'an. Figs are mentioned in Surat al-Tîn and described by the Prophet as a fruit from paradise. Olives, on the other hand, are mentioned in many verses and described as abundant. In Islamic culture, both fruits are considered important for their health, fertility and symbolic values. In this article, the place of date, fig and olive trees and their fruits in our culture and their projection in the poems of poet Halil Gökkaya will be analyzed. The poet clearly shows the contribution of the Qur'anic culture to poetry by mentioning the benefits of date, olive and fig trees and their fruits mentioned in the Qur'an, their place in our culture and faith, and their benefits to human beings.

References

Akçiçek, E. & Oran, N.T. (2015). Zeytinyağı ve Sağlık. Sidas Yayınları.

Akpınar A. (2019a). Düşünce dünyamızı hurma ile tatlandırmak, Somuncu Baba Dergisi, 220, 6-9.

Akpınar, A. (2019b). Üzerine yemin edilen ve bir sûreye isim olan bir nimet: incir, Somuncu Baba Dergisi, 222, 6-10.

Arslan, S. (2014). Türklerde ağaç kültü ve hayat ağacı, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 11 (1), 59-71.

Atmaca V. (2011). Hadislerde geçen şifalı yöntemler ve ilaç adları, Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD), IX (1), 67-94.

Atmaca, V. (2010). Hadisler çerçevesinde cahiliyyede majik tedavi geleneği’nin kavramsal boyutu, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 10 (1), 1-40.

Aydın, O. (2024). Halil Gökkaya’nın şiirlerinde ardıç, ceviz, çınar ve dut ağaçlarının kültürel yansıması. International Social Sciences Studies Journal, 10 (5), 852-870.

Aynur Civelek (t.y.). "Dal Ucunda Torbacık, İçi Dolu Helvacık: İncir" https://www.academia.edu/ 35075525/Dal_Ucunda_Torbac%C4%B1k_%C4%B0%C3%A7i_Dolu_Helvac%C4%B1k_%C4%B0ncir_?f_ri=352596

Aynur Koçak (t.y.). “Bilgelik” Varlık Bereket Sembolü İncirin Serüveni, https://www.academia.edu/ 20783416/_b%c4%b0lgel%c4%b0k_varlık_bereket_sembol%c3%9c_%c4%b0nc%c4%b0r%c4%b0n_ser%c3%9cven%c4%b0

Ayvaz, Z. (2023). Kur’an’da üzerine yemin edilen meyve: incir, Ekoloji Dergisi, (Ocak-Mart), 6-9.

Bozkurt, N. (1998). Hurma, İçinde Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), (18), 391.

Bulut, İ. H. (2014). Bir Kur’an meyvesi olarak incir ve Türk kültüründe incir yorumları, Turkish Studies, 9 (5), 453-464.

Bursevi, İ. H. (2010). Rûh’ul-Beyan Tefsiri, (Ed: H. Kamil Yılmaz vd.), C. 14, Erkam Yayınları.

Dinç, M. (2022). Kaz Dağları kırsal yaşamında zeytin bitkisi etrafında gelişen geleneksel ekolojik bilgi kökenli inanış ve uygulamalar, Kazdağları ve Geleneksel Ekolojik Bilgi, (Ed: Mehmet Ali Yolcu), Paradigma Akademi.

Efe, R., Soykan, A., Cüberal, İ. & Sönmez, S. (2013). Dünyada, Türkiye’de, Edremit Körfezi Çevresinde Zeytin ve Zeytinyağı, Edremit Belediyesi Yayınları.

El-Hindî, A. (1993). Kenzu’l-Ummâl fî Suneni’l-Akvâl ve’l-Ef’âl, Haz: Bekrî Hayyânî, Safvet esSekkâ, Beyrut: I-XVIII.

Erim, G. & Kartı, C. (2023). Sanatta kültürel simgeler: zeytin ağacı, Millî Eğitim, 52 (24), 3033-3062.

Gökkaya, H. (2019). Kiraz Çiçeği, Ferfir Yayınları.

Gökkaya, H. (2024). İncir ağacı, Somuncu Baba Dergisi, 283, 65.

Görmez, M., Özafşar M, E., Ünal, İ. H., Ünal, Y., Erul, B. vd.. (2014). (Akademik Heyet), Hadislerle İslam, 1. Bs., C. 4, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.

Hamidullah, M. (1990). İslam Peygamberi (C. 1), (Haz: Salih Tuğ), İrfan Yayımcılık.

Karabina, S., İflazoğlu, N., Karakuş, H. & Kuvvetli, M. (2016) . Mutfaktaki kutsal emanet, Zeytin Bilimi, Zeytincilik Araştırma Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 99-104.

Kocabalkan, S. (2022). Geleneksel Tarifleriyle Aydın Gastronomisi, Aydın Valiliği Yayınları.

Oğuzay, F. (2020). Hz. Peygamber’in tarıma bakışı ve Medine merkezli tarımsal düzenlemeleri. İslami İlimler Dergisi, 15 (2), 215-242.

Oğuzay, F. (2022). Hicretin varış noktası, Amasya İlahiyat Dergisi, 19, 280-314.

Özatalay, G. Z. ( 2014). Aydın yöresi halk hekimliğinde incirin kullanımı, KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Araştırmalar Dergisi, 16 (Özel Sayı II), 151-154.

Özcan, K. (2014). Hadislerin anlaşılmasında bağlamın önemi, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14 (2), 169-190.

Özcan, M. (2020). Subtropik Meyveler Ders Notu, Ondokuz Mayıs Üniversitesi.

Saçlı, M. (2020). İncir ve zeytin: Tîn Sûresi bağlamında Kur’ân’ın teşrîfine mazhâr olmuş iki nimet, Mecmua - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (10), 180-203.

Sönmez, H. (2023). İncirde tekvir, zeytinde tenvir olmak, Düşünen Şehir Dergisi, 18, 74-77.

Söylemez, M. M. (2019). Siyer Dersleri (Medine Dönemi)”, İslam Öncesi Dönemde Medine, (Ed: İdris Söylemez), Malatya Büyükşehir Belediyesi Yayınları.

Şerifoğlu Ö. F. (2023). Fahreddin Paşa Medine Müdafii, Zeytinburnu Kültür ve Sanat Merkezi Yay.

Tahralı, M. (1996). Ahmed Yesevi'nin hikmet'inde dinî-tasavvufi unsurlar, Ahmed Yesevi Hayatı- Eserleri ve Tesirleri, 421-422, (Haz: M. Şeker, N. Yılmaz), Seha Neşriyat.

Temir, H. & Koçyiğit T. (2023). Araplarda hurmanın yeri, önemi ve ibn vahşiyye’nin hurma risalesi’nin değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 23 (1), 168-187.

Topal, R. (2022). Siyer-hadis ilişkisi bağlamında Selmân-ı Fârisî’nin müslüman oluşu, Trabzon İlahiyat Dergisi, 9 (1), 127-166.

Ünalan, İ. (2022). Ebû Sâlim el-Ayyâşî’nin ve Abdulganî en-Nâblusî’nin Seyahatnamelerinde Atalar Kültüne Dair Tespitler. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12 (2), 915-930.

Published

2024-09-30

How to Cite

Aydın, O. (2024). The Place of Date Palm, Fig and Olive Trees and Their Fruits in The Poems of Poet Hali̇l Gökkaya. INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH, 11(111), 1649–1664. https://doi.org/10.5281/zenodo.13772443