Mevlevism And Mevlevi Semâ Ritual From Our Cultural Values With The Expression Of Postnişin Fahri Özçakıl
Abstract views: 194 / PDF downloads: 113
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10253508Keywords:
Intangible cultural heritage, +DIr/+DUr suffixes (copular), Mevlevi Sema RitualAbstract
There are many elements that enable people to connect with their past. Undoubtedly, the most prominent of all these elements is culture. Each cultural building block transmitted from generation to generation not only builds the identity of the society but also puts that society in a position that distinguishes it from other societies. In addition to these tangible cultural elements such as monuments, sculptures, paintings and books, there are also intangible cultural heritage elements that need to be carried into the future. Perhaps one of the most important legacies of Anatolia's cultural genetics at this point is the the Mevlevi order, shaped by the teachings of Mevlana. The year 2023 has been declared the "Year of Mevlana" in Turkey in order to increase the recognition and awareness of this cultural garden where ideas that encompass all humanity flourish. The subject of the research prepared in this direction is; In the context of the intangible cultural heritage element, it is to provide information about the Mevlevi order and the Mevlevi Sema Ritual, accompanied by the living treasures of people who contributed to this art. Within the scope of the research, information was first given about intangible cultural heritage. Then, an attempt was made to provide information about Mevlevi order from a general perspective. Later, within the scope of intangible cultural heritage, from Postnişin Fahri Özçakıl, who fell in love with this culture at a young age and has been trying to keep this culture alive for years; It is aimed to get information about Mevlevi order and Mevlevi Sema Ritual. As a result of this study, it was concluded that within the scope of the 2023 Mevlana Year, there are still masters who hope in order to transfer this heritage to future generations and that these people should be supported even more while practicing their art.
References
Anadolu Ajansı (2023). Anadolu Ajansı Haber İnternet Sitesi. https://www.aa.com.tr/tr/pg/foto-galeri/londrada-quot-Mevlevî-Semâ-gosterisiquot-sunuldu/0/33556
Ankaravî, İ., & Ekici, S. (2013). Minhacu'l-fukara. İnsan Yayınları.
Arapoğlu, M. (2010). Üsküdar Mevlevîhane’sinin tarihsel gelişimi ve yeniden değerlendirilmesi. [Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi]. Fen Bilimleri Enstitüsü, Haliç Üniversitesi, İstanbul
Arpaguş, S. (2013). Tekke Mutfağında Nefis Terbiyesi. Elmalı’da Kişilik Oluşumu ve Nefsin Terbiyesi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 1644-1648.
Bademci, F. (2018). Mevlevîliğin Somut ve Somut Olmayan Kültürel Mirasının Bütünleşik Korunması; Konya Örneği. [Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi]. Mimarlık Anabilim Dalı, Eskişehir Anadolu Üniversitesi.
Ceyhan, S. (2009). Sema. TDV İslam Ansiklopedisi, 36, 455-457. https://islamansiklopedisi.org.tr/sema--tasavvuf
Çağrı, G. (2020). Günümüzde Mevlevîlik ve Mevlevîlikte Değişim Olgusu: Konya ve Bursa Mevlevîleri Üzerine Nitel Bir Çalışma. [Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi]. Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı, Kütahya Üniversitesi.
Çelebi, A. H. (2006). Mevlânâ ve Mevlevîlik. Hece Yayınları.
Çelebi, E. ve Sağbaş B. (2008). Yüzyıllar boyu Mevlânâ ve Mevlevîlik. Kültür Bakanlığı.
Duru, R. (2012). Mevlevîname. Çeviri Metinler ve Resimlerle Batılı Seyahatnamelerinde Mevlevîlik. Konya Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayınları.
Eraydın, S. (2004), Tasavvuf ve Tarikatlar. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
Gölpınarlı, A. (1953). Mevlânâ’dan sonra Mevlevîlik. İnkılap Kitabevi.
Gölpınarlı, A. (1957). Mevlânâ Celâleddin, Dîvân-ı Kebîr. Çeviri. İstanbul
Gölpınarlı, A. (2006), Mevlânâ’dan Sonra Mevlevîlik. İnkilap Kitapevi.
Işın, E. (2004). Mevlevîliğin Tarihsel Temelleri.Sultan Veled ve Çelebilik Makamının Kuruluşu. III. Uluslararası Mevlânâ Kongresi Bildiriler, 95-99.
Kara, M. (2006). Doğumunun 800. Yılında Mevlânâ ve Mevlevîlik. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 15(1), 1-22.
Kolaç, E. (2009). Somut Olmayan Kültürel Mirası Koruma, Bilinç ve Duyarlılık Oluşturmada Türkçe Eğitiminin Önemi. Milli Folklor Dergisi, 11(82), 19-31.
Küçük, H. (2009). Semazen. TDV İslam Ansiklopedisi, 36, 465. https://islamansiklopedisi.org.tr/semazen
Luggat (2023). Osmanlıca Türkçe Sözlük. https://www.luggat.com/na't-%C4%B1%20%C5%9Ferif/1/1
Menteş, M. Ü. (2011). Semâ ayini: semboller ve anlamlar. Cinius Yayınları.
Mevlânâ Müzesi. (2023). Mevlânâ Müzesi İnternet Sitesi, https://www.mevlanamuzesi.com/
Oğuz, M. Ö. (2009). Somut olmayan kültürel miras ve kültürel ifade çeşitliliği. Milli Folklor Dergisi, 11(82), 6-12. https://www.millifolklor.com/PdfViewer.aspx?Sayi=82&Sayfa=3
Oğuz, M. Ö. (2013). Terim olarak somut olmayan kültürel miras. Milli Folklor, 25(100), 5-13. https://www.millifolklor.com/PdfViewer.aspx?Sayi=100&Sayfa=2
Orak M. A. (2013). Devrân – ı Ălem Semâ. Konya Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları. Mevlânâ Kitaplığı.
Öngören, R. (2004). Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmi. TDV İslam Ansiklopedisi, 441-448. https://islamansiklopedisi.org.tr/mevlana-celaleddin-i-rumi
Önder, M. (1998). Mevlânâ ve Mevlevîlik, Aksoy Yayıncılık.
Özcan, N. (2004). Mevlevi ayini. TDV İslam Ansiklopedisi, 29, 464-466. https://islamansiklopedisi.org.tr/ mevlevi-ayini
Saylan, B. (2013). Mevlânâ Ailesi ve Mevlevîlik’te Çelebilik makamı: Sefîne-i Nefise-i Mevlevîyan Örneği. [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, Marmara Üniversitesi.
Semâzen (2023). Mevlevîler.com İnternet Sitesi. http://www.mevleviler.com/ornek-sayfa/
Semiz, Y., & Toplu, G. (2017). Millî mücadele döneminde Konya ve Atatürk. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(12), 254-283.
Tanrıkorur, B. (2000), Türkiye Mevlevîhanelerinin Mimari Özellikleri. Konya. [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Arkeoloji ve Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Selçuk Üniversitesi.
T.C. Cumhurbaşkanlığı Resmî Gazete. (2023). Resmî Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/2023/01/20230121-10.pdf
T.C. Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı. (2023). İletişim Başkanlığı İnternet Sitesi. https://www.iletisim.gov.tr/turkce/yerel_basin/detay/Mevl%C3%A2n%C3%A2-muzesi-2022de-ziyaretci-akinina-ugradi
T.C. Diyanet İşler Başkanlığı. (2023). Diyanet İşler Başkanlığı Kur’an-ı Kerim İnternet Sitesi. https://kuran.diyanet.gov.tr/tefsir/Bakara-suresi/122/115-ayet-tefsiri
Teke, S. G. (2013). Geleneksel tarzlar, modern modeller: resmî, resmî olmayan eğitim ve somut olmayan kültürel miras. Millî Folklor, 25(100), 31-39.
TRT Haber. (2023). TRT Haber İnternet Sitesi. https://interaktif.trthaber.com/2019/Mevlânâ/Semâ-ve-Semâzenler/
Türker, A., & Çelik, İ. (2012). Somut olmayan kültürel miras unsurlarının turistik ürün olarak geliştirilmesine yönelik alternatif öneriler. Yeni Fikir Dergisi, 4(9), 86-98.
UNESCO. (2023). UNESCO Türkiye Milli Komisyonu İnternet Sitesi. https://www.unesco.org.tr/Pages/ 126/123/UNESCO-%C4%B0nsanl%C4%B1%C4%9F%C4%B1n-Somut-Olmayan-K%C3%BClt% C3%BCrel-Miras%C4%B1-Temsil%C3%AE-Listesi
Uysal, G. (2016). Mevlevîlik Geleneğindeki Semâ Âyini Hareketlerinin Seramik Formlara Yansıması. [Sanatta Yeterlilik Çalışma Raporu]. Güzel Sanatlar Enstitüsü, Seramik Anasanat Dalı, Hacettepe Üniversitesi.
Yüce N. (1998). Osmanlı Sufiliğinin Gelişimi. İhsanoğlu Ekmeleddin (Ed.), Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi, Cilt II. (s. 128). İslam Tarih, Sanat ve Kültür Araştırma Merkezi.
Yöndemli, F. (2004). Mevlevîlikde Semâ eğitimi. Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
Sözlü Görüşmeler ve Görsel Kaynaklar
ÖZÇAKIL, Fahri, Sözlü Görüşme, 22.02.2023, Konya.
ÖZÇAKIL, Fahri, Görsel Kaynaklar, 22.02.2023, Konya.
CEYLAN, Murat, Görsel Kaynaklar, 22.02.2023, Ankara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.