The Relationship between Allah and His Servant in the Qur’an


Abstract views: 88 / PDF downloads: 37

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10468152

Keywords:

The Gracious, The Merciful, Wrath, Interlocutor, Compassion, Mercy

Abstract

The fundamental points of the names and attributes referred to Allah are the attributes of blessing, compassion and mercy. Regardless of the sociology of Nuzul, leaving aside the attributes of blessing, compassion and mercy towards the relationship between God to man, the direct introduction of God with "Wrath", which is not included in the Esma-i Husna, has brought along a number of misunderstandings. However, in order for a human being to be connected to Allah with a strong bond, he must have a relationship based on love, trust and hope. Allah, who takes mercy and compassion as his principle in this relationship, cannot be seen as a source of threat in any way. The method of the Hazrat Prophet's message: "Give good news, do not make it hate, make it easy, and do not make it difficult." is in the form. It is very important to acknowledge Allah, the prophet and revelation. The context of the revelation, its content, the reason for its revelation and the diversity of the addressee are effective in how the address is addressed. In this context, in order to understand the expressions about mercy and wrath correctly and to live the religion correctly, the subject has been discussed by taking into account the context, conditions and addressee group, starting from the concepts.

References

Abay, A. (2016). “Fatiha Sûresi ve Kişilik İnşası”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (27), 91-134.

Abdülbâkî, M. F. (2007). el-Muʿcemü’l-Müfehres li-Elfâzi’l-Kurʾâni’l-Kerîm. Dâru’l Hadîs.

Aldemir, H. (2012). “Fatiha Sûresi’nde Nimet Verilenler Gazaba Uğrayanlar ve Dalalette Olanlar”. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 12(1 ), 219-244.

Arpaguş, H. (2005). “Allah İnsan İlişkisinde Rahmet ve Gazap”. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (29), 8-29.

Beyzâvî, M. (h.1418). Envârü’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl, thk. Muhammed Abdurrahmân el-Mar’aşlî. Dâru İhyâü’t-Türâsi’l-Arabî,

Buhârî, A. (h.1422). Sahîhu’l-Buhârî. thk. Muhammed Züheyr b. Nâsır en-Nâsır. Dârü Tavkı’n-Necât.

Câbirî, M. A. (2017). Fehmü’l-Kur’ân Nüzul Sırasına Göre Tefsir. çev. Muhammed Coşkun. Mana Yayınları.

Cevâd, A. (2001). el-Mufassal fî târîhi'l-Arabi kable'l-İslâm. Daru’s-Sâkî.

Çağırıcı, M. (1998). “Hilim”. Türkiye Diyanet Vakfı Ansiklopedisi. 18:33-36. TDV Yayınları.

Çelik, Ö. (2021). Kur’an’ın Muhatapları. TDV Yayınları.

Derveze, M. İ. (h.1383). et-Tefsîrü’l-Hadîs. Dârü İhyâi’l-Kütübi’l-Arabiyye.

Düzgün, Ş. A. (2019). Dini Anlama Kılavuzu. Otto Yayınları.

Ebû Dâvûd, S. (trs). Sünenü Ebî Dâvûd. thk. Muhammed Muhyiddin Abdülhamit. el-Mektebetü'l-Asriyye.

Ebu Hayyân el-Endelüsî, Y. (h.1420). el-Bahru’l-Muhît. thk. Sıdkî Muhammed Cemîl. Dâru’l-Fikr.

Ebü’l-Bekâ, K. (trs). el-Külliyyât Muʻcem fi'l-Mustalahât ve'l-Fürûku'l-Lüğaviyye. thk. Adnan Derviş ve Muhammed el-Mısrî. Müessesetü’r-Risâle.

Ebüssuûd, M. (trs). İrşâdü’l-Akli’s-Selîm ilâ Mezâya’l-Kitâbi’l-Kerîm. Dâru İhyâi’t-Türâs.

Elik, H. (2004). “Kur’an’da İnsanın Sorumluluğu, Va’d- Vaîd ve İlahi Af”. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (14),65-77.

Erbaş, A. vd. (2021). Hayat Rehberi Kur’an Konulu Tefsir. Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.

Fazlur Rahmân. (2014). Ana Konularıyla Kur’an. Ankara Okulu Yayınları.

Fîrûzâbâdî, Y. (2005). el-Kâmûsü’l-Muhît. thk. Muhammed Naîm el-Argasusî. Müessesetü’r-Risâle.

Gölcük, Ş. (2009). Kur'an ve İnsan. Kitap Dünyası Yayınları.

Görmez, H. (2017). Kur’an-ı Kerim’in İkili Anlatım Üslubu Bağlamında Terğib ve Terhib Üslubu. Kuramer Yayınları.

Hacımüftüoğlu, H. (2011). Kral Tanrı Allah’ın Krallığı. İletişim Yayınları.

Hicâzî, M. M. (h.1413). Tefsîrü’l-Vâdıh. Dâru Cîli’l-Cedîd.

İbn Âşûr, M. (1984). Tefsîru’t-Tahrîr ve’t-Tenvîr. ed-Dârü't-Tunûsiyye.

İbn Cüzey, K. G. (h.1416). et-Teshîl li Ulûmi’t-Tenzîl. thk. Abdullah Hâlidî. Dâru’l-Erkâm b. Eb’i’l-Erkam.

İbn Fâris. (1979). Muʻcemu Mekâyîsi’l-Luğa. thk. Abdusselâm Muhammed Hârûn. Dâru'l-Fikr.

İbn Hanbel, Ş. (2001). Müsned, thk. Şuayb el-Arnavut-Âdil Mürşid vd. Müessesetü’r-Risâle.

İbn Kesîr, Ş. (1999). Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, thk. Sâmî b. Muhammed es-Selâme. Dâru Taybe.

İbn Sîde, İ. (1996). el-Muhassas. thk. Halîl İbrâhîm Ceffâl. İhyâu’t-Turâs.

İbnTeymiyye, A. (1995). Mecmûu Fetâvâ. thk. Abdurrahman b. Muhammed b. Kasım. Matbaatü Melik Fahd.

Kayacan, M. (2015). Kur'an'da Hz. Nuh'un Toplumsal Islah Çabaları. Ekin Yayınları.

Kaysıcı, C. (2006). Kur’an’da Mükâfat ve Ceza. Hüney Yayınevi.

Khanfar, W. (2020). İlkbahar (Hz. Peygamber (sav)’in Hayatına Dair Stratejik ve Siyasi Okuma). çev. Mehmet Yuşa Çolak-Hasan Hacak. Vadi Yayınları.

Kurtubî, M. A. (1964). Tefsîru Kurtubî (el-Câmiʿ li-Ahkâmi’l-Kurʾân). thk. Ahmet el-Berdûnî, İbrahim Atfîş. Dârü’l-Kütübi’l-Mısriyye.

Kutup, S. (h.1412). Fî Ẓılâli’l-Ḳurʾân. Dâru’ş-Şurûk.

Mâturidî, M. (2005). Te’vilâtü Ehli’s-Sünne “Te’vilâtü’l Kur’ân”. thk. Mecdî Bâsellûm. Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye.

Mukâtil, B. (h.1423). Tefsîru Mukâtil b. Süleymân. thk. Abdullah Mahmûd Şehhâte. Dâru İhyâi’t-Türâsi.

Müslim, K. (trs). Sahîhu Müslim. thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî. Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî.

Nevevî, M. (1392). el-Minhâc Şerhu Sahîh-i Müslim b. Haccâc. Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî.

Öztürk, M. (2018). İlahi Hitabın Tefsiri. Ankara Okulu Yayınları.

Râğıb el-İsfehânî, M. (1999). Tefsîru’r-Râğıb. thk. Muhammed Abdülazîz Besyûnî. Câmiatü Tanta Külliyetü’l-Âdâb.

________. (h. 1412). el-Müfredât fî Ğarîbi’l-Kurân. nşr. Safvân Adnân Dâvûdî. Dârü’l Kalem.

Reşîd Rızâ, M. (1990). Tefsîrü’l-Menâr “Tefsîrü’l-Kurʾâni’l-Hakîm”. el-Hey’etü’l-Mısrıyye.

Sâbûnî, M. A. (1997). Safvetü’t-Tefâsir. Dâru’s-Sâbûnî.

Şinkitî, M. (1995). Edvâʾü’l-Beyân fî Îzâhi’l-Kurʾân bi’l-Kurʾân. Dârü’l-Fikr.

Taberî, Y. (2000). Tefsîrü’t-Taberî (Câmiʿu’l-Beyân fî Te’vîli’l-Kurʾân). thk. Ahmed Muhammed Şâkir. Müessesetü’r-Risâle.

Üzüm, İ. (1996). “Gazap”. Türkiye Diyanet Vakfı Ansiklopedisi. 13:434-435. TDV Yayınları.

Published

2024-01-31

How to Cite

Ateş, A., & Öz, A. (2024). The Relationship between Allah and His Servant in the Qur’an. INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH, 11(103), 65–77. https://doi.org/10.5281/zenodo.10468152