An Althusserian Perspective on Civil Servant Identity in Turkish Cinema: An Analysis of the Films Öğretmen Kemal (1981), Propaganda (1999) and Bir Zamanlar Anadolu’da (2011)


Abstract views: 171 / PDF downloads: 84

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13625462

Keywords:

Louis Althusser, Repressive State Apparatus, Turkish Cinema, Offical Identity

Abstract

Cinema is an art that has the ability to address many identities in multiple ways. In this respect, cinema can look at social, cultural or ideological identities positioned in society from different perspectives and reveal the codes of these identities in detail. In doing so, it makes use of fields such as Sociology, Anthropology, Philosophy, Literature or Religious Sciences. It is possible to claim that the identities of many professions and the images of these identities are also included in this scope. At this point, especially in Turkish Cinema, the identity of the civil servant stands out with its distinct characteristics. The way these professional identities are positioned within the triangle of power, power and state in many productions brings to mind Louis Althusser's concepts on ideology. At this point, the main purpose of this study is to examine Louis Althusser's ideological approaches, especially within the framework of the concepts of State Repressive Devices and Ideological Devices of the State, and in the context of civil servant identities in Turkish Cinema. At this point, Öğretmen Kemal (1981), Propaganda (1999) and Bir Zamanlar Anadolu da (2011) which have been determined through purposeful sampling method, have been analyzed through ideological film analysis. As a result of the relevant analysis, it has been determined that the identity of the civil servant was handled in three different ways in line with the aforementioned examples. In Öğretmen Kemal (1981), the state and the state's ideology of education are affirmed within the framework of the roles and missions attributed to the civil servant identity; in Propaganda (1999), the civil servant identity is dealt with in a negative framework as an apparatus of oppression; and in Bir Zamanlar Anadolu’da (2011), a multifaceted perspective on different civil servant identities is put forward. Therefore, the civil servant identity has been handled with a highly ideological and layered approach within the framework of Turkish Cinema.

Author Biography

M. Özer Özkantar, Gaziantep Üniversitesi

1984 yılında Kayseri’de doğdu. 2007 yılında Hacettepe Üniversitesi Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Bölümünden mezun oldu. 2014 Yılında başladığı Medya ve İletişim Bilimleri alanındaki yüksek lisans eğitimini, 2016 yılında Çağan Irmak Sinemasında Türk Erkek Kimliğinin Temsili adlı tez çalışmasıyla tamamladı. Aynı sene Hacettepe Üniversitesi İletişim Bilimleri bölümünde doktora çalışmalarına başlayan Özkantar, 2017 yılında Gazi Üniversitesi Radyo, Televizyon ve Sinema bölümünde doktora eğitimine devam etti ve 2021 yılında David Lynch Sinemasında Kadın Kimliğinin Sunumu isimli doktora tezi ile mezun oldu. 2010-2012 yılları arasında Erciyes Üniversitesi YDYO, 2012-2022 yılları arasında ise Gaziantep Üniversitesi YDYO’da öğretim görevlisi olarak çalıştı ve ayrıca profesyonel olarak freelance İngilizce çevirmenlik yaptı. Özkantar, 2022 yılı Eylül ayından beri Gaziantep Üniversite Güzel Sanatlar Fakültesi Film Tasarımı ve Yönetimi Bölümünde Dr. Öğr. Üyesi olarak çalışmaktadır. Ayrıca ilgili bölümün bölüm başkanlığını da yürüten Özkantar’ın başlıca ilgi alanları; sinema, medya, toplumsal cinsiyet, televizyon çalışmaları, sinema ve yas/ölüm çalışmalarıdır.

References

Abdulhakimoğulları, E. D. (2019). Althusser’in Devletin İdeolojik Aygıtları Bağlamında Fotoğrafın Kullanımı. Journal of Political Administrative and Local Studies, 2(1), 27-42.

Akbulut, H. (2019). Film Çözümlemeleri. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.

Akcan, E & Polat, S. (2016). Eğitim Konulu Türk Filmlerinde Öğretmen İmajı: Öğretmen İmajına Tarihi Bakış. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(3), 293 - 320.

Akpulat, H. (2021). Reha Erdem Sinemasında Öğretmen Temsili: Beş Vakit ve Hayat Var Filmleri Üzerine Bir İnceleme. Asos Journal, 10(129), 379-390.

Aksu Can, G. (2020). Sinemada İdeoloji ve Propaganda. Güz Sancısı Film Çözümlemesi. International Journal of Social and Economic Sciences, 10(2), 113-127.

Althusser, L. (1994). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları (Çev. Y. Alp & M. Özışık). İstanbul: İletişim Yayınları.

Bank, B. (2016). Althusser’in Düşüncesinde Toplum ve İdeoloji. Amme İdaresi Dergisi, 49(2), 1-38.

Börklüoğlu, L. (2021). Kemalizm’in İnşasında Bir “İdeolojik Devlet Aygıtı” Olarak Ordu. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 1057-1079. https://doi.org/10.33437/ksusbd.686685

Çaralan, İ. (1993). Memur ve Memur Sendikaları. Evrensel BasımYayın.

Eagleton, T. (2015). İdeoloji. Ayrıntı Yayınları.

Emren, F. (2019). Toplumsal Bir Tip: Memur (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Bilim Dalı.

Erdoğan, İ. & Alemdar, K. (2005). Öteki Kuram. Erk Yayınları.

Fiske, J. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş. (Çev. S. İrvan). Bilim ve Sanat Yayınları.

Gramsci, A. (2016). Hapishane Defterleri. (Çev. A. Özipek). Dorlion Yayınları.

Güngör, N. (2018). İletişim (Kuramlar, Yaklaşımlar). Siyasal Kitapevi.

Macit M. H. (2016). İdeoloji Üzerine Felsefi Bir Değerlendirme. Kaygı, 26, 29-36.

Marx, K. (1986). Kapital, Kapitalist Üretimin Eleştirel Bir Tahlili. (Çev. A. Bilgili). Sol Yayınları.

Şeker, M. (2017). Kitle İletişimi, Kitle Kültürü ve Eleştirel Yaklaşımlar B. Kılınç (içinde) Medyada Eleştirel Yaklaşımlar. (ss. 46-65). Anadolu Üniversitesi Yayınları.

Slattery, M. (2018). Sosyolojide Temel Fikirler. Sentez Yayıncılık.

Smith, P. (2007). Kültürel Kuram. (Çev. S. Güzelsarı & İ. Gündoğdu). Babil Yayınları.

Stevenson, N. (2008). Medya Kültürleri, Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. (Çev. G. Orhon & B. E. Aksoy). Ütopya Yayınevi.

Subaşi, E. (2021). Louis Althusser: İdeoloji, Devlet Aygıtları ve Eleştirisi. Alternatif Politika, 13(1), 288-317.

Sucu, İ. (2013). Althusser’in Gözünden İdeoloji ve İdeolojinin Bir Taşıyıcısı Olarak Yeni Medya. Selçuk İletişim, 7(3), 30-41. https://doi.org/10.18094/si.98664.

Şimşek, I. (2021). Louis Althusser’in İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları Adlı Çalışması Üzerine Bir Değerlendirme. Medya ve Kültür, 1(1), 112-115

Topakkaya, A. (2007). İdeoloji Kavramının Tarihsel Gelişim Sürecine Kısa Bir Bakış. EÜHFD, 11(1-2), 163-180.

Van Dijk, T. A. (2019). İdeoloji: Multidisipliner Bir Yaklaşım. (Çev. A. Demir). Hece Yayınları.

Yılmaz, E. (2024). Revealing the Essence of Cinema: A Philosophical Inquiry into Paulo Sorrentino’s The Hand of God. SineFilozofi(17), 154-168. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1438933

Zengin, E. (2018). Althusser’in Düşüncesinde İdeoloji, Özne ve Bilinç İlişkisi. Anasay (5), 51-70.

Published

2024-08-31

How to Cite

Özkantar, M. Özer. (2024). An Althusserian Perspective on Civil Servant Identity in Turkish Cinema: An Analysis of the Films Öğretmen Kemal (1981), Propaganda (1999) and Bir Zamanlar Anadolu’da (2011) . INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH, 11(110), 1504–1518. https://doi.org/10.5281/zenodo.13625462