Kentsel Mekânlar ve Sanat İlişkisi: Heykel Parklarının Rolü


Abstract views: 71 / PDF downloads: 45

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10452501

Anahtar Kelimeler:

Heykel parkları, sanat, kentsel mekân

Özet

Sanat kentlerin dokusunu zenginleştirmekte, kentlerdeki sosyal etkileşimi artırarak toplumların bir araya gelmesini sağlamakta, ekonomik canlanma yaratmakta ve insanların ortak bir paydada buluşmasına zemin hazırlamaktadır. Sanatın kentlerde ekonomik, fiziksel ve sosyal yönden birçok etkisi bulunmaktadır ve kentlerin gelişiminde, sanatın etkileri büyük öneme sahiptir. Sanatın birçok olumlu etkisi bulunmaktadır. Bu etkilerin yanı sıra heykel parkları, mekân-sanat ilişkisiyle öne çıkmaktadır. Heykel parklarında mekân sanatın bir bileşeni haline gelmektedir. Heykel parklarının kentsel ve sanatsal anlamda çevreyi şekillendiren etkisi bulunmaktadır. Heykel Parkları, düzenlenmiş bir peyzaj alanı ve heykel sergisi olarak tanımlanabilmektedir. Kentlerde sanat eserleri, kentsel peyzajı dönüştürerek yaşam alanlarını daha çekici hale getirmektedir. Sanat parklarının, müzeler ve sanat galerilerinden ayrıştığı nokta geniş bir alana yayılan ve büyük oranda açık alan sergilerinin olduğu sanat mekânları olmalıdır. Çok sayıda büyük ölçekli sanat eseri heykel parklarında sergilenebilmektedir. Bir diğer önemli nokta ise yere özgü sanat ve sanat doğa ilişkisinin öne çıktığı mekânlar olmasıdır. Bu çalışmada farklı coğrafyalardan sanat parkları, mekânsal boyutu, yere özgü sanat eserleri, büyük ölçekli sanat eserlerine alan sağlıyor olmasıyla ve rekreasyon alanı işlevine sahip olmasıyla incelenmiştir. Storm King Sanat Merkezi (ABD), Hakone Açık Hava Müzesi (Japonya) ve Ekeberg Heykel Parkı (Norveç) bu çalışmada incelenen örneklerdir. Bu tür heykel parkları, sanat eserlerini doğal ortamlarda sergileme eğilimindeki büyüyen bir hareketi temsil etmektedir. Bu mekânlar, sanatın açık alanlarda sergilenmesinin, doğayla etkileşimin ve geniş kitlelere erişimin önemini vurgulamaktadır. Bu da uluslararası ölçekte benzer nitelikteki projelerin ve açık hava sanat etkinliklerinin artmasına ve yayılmasına katkı sağlamaktadır. Çalışmanın amacı farklı coğrafyalardaki heykel parkları örnekleri üzerinden sanat kent ilişkisi irdeleyerek heykel parklarının yarattığı etkiyi incelemektir. Üç farklı ülkede yer alan, farklı zamanlarda kurulan heykel parklarının benzer etkiler yarattığını ve benzer özelliklere sahip olduğunu söylemek mümkündür.

Referanslar

Alparslan, İ. (2001). Heykel parkları [Yüksek Lisans Tezi]. (Tez No. 104555), Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara Üniversitesi.

Alvarez, A. (2022). Cultural vitality in changing cities: Building community capacity through place-based art and cultural strategies [Doktora Tezi]. Pratt Institute.

Bell, D. ve Jayne, M. (2003). Design-led urban regeneration: A critical perspective. Local Economy, 18(2), 121-134. https://doi.org/10.1080/0269094032000061396

Belsnes, L. B. (2017). Production of abstract and differential space at the Ekeberg Park in Oslo. Nordic Journal of Architectural Research, 29(2), 9-33.

Boyle, M. ve Hughes, G. (1991). The politics of the representation of'the real': Discourses from the left on Glasgow's role as European City of Culture, 1990. Area, 22(3), 217-228.

Cambalik, O. (2022). Storm King Art Center announces $45 million capital project. https://hvmag.com/things-to-do/storm-king-art-center/

Chang, T. C. ve Lee, W. K. (2003). Renaissance city Singapore: A study of arts spaces. Area, 35(2), 128-141. https://doi.org/10.1111/1475-4762.00155

Ekebergparken. (t.y.a). Ekeberg Sculpture Park - about us. https://ekebergparken.com/en/about-us

Ekebergparken. (t.y.b). Ekebergparken. https://www.ekebergparken.com/nb/Kunst

Faulkner, N. (2011). The official truth: Propaganda in the Roman Empire. https://www.bbc.co.uk/history/ancient/romans/romanpropaganda_article_01.shtml

Gehring, C. T. ve Starna, W. A. (1992). Dutch and Indians in the Hudson Valley: The early period. Hudson Valley Regional Review, 9(2), 1-25.

Greco, J. (2001). A stroll through a forest of sculpture. https://web.archive.org/web/20010501012806/ http://www.sptimes.com/News/022501/Travel/A_stroll_through_a_fo.shtml

Hakone-oam. (2022). A different Picasso. https://hakone-oam.or.jp/specials/2022/picasso/en

Hakone-oam. (t.y.a). About the Hakone Open-Air Museum. https://www.hakone-oam.or.jp/en/about/

Hakone-oam. (t.y.b). Henry Moore. https://www.hakone-oam.or.jp/en/permanent/?id=4

Hakone-oam. (t.y.c). Kids & family. https://www.hakone-oam.or.jp/en/kidsfamily/

Hakone-oam. (t.y.d). Outdoor sculptures. https://www.hakone-oam.or.jp/exhibitions/article_reg.cgi? id=1029697

Hall, T. ve Robertson, L. (2001). Public art and urban regeneration: Advocacy, claims and critical debates. Landscape Research, 26(1), 5-26. https://doi.org/10.1080/01426390120024457

Hein, H. (1996). What is public art?: Time, place, and meaning. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 54(1), 1-7. https://doi.org/10.2307/431675

Hein, H. (2006). Public art: Thinking museums differently. Lanham: AltaMira.

Hirschfeld, C. C. L. ve Hirschfeld, H. (2001). Theory of garden art. University of Pennsylvania Press.

Jankowski, M. (2016). James Turrell: the level of ilumination Center [Yüksek Lisans Tezi]. University of Amsterdam.

Jones, K. R. (2018). The lungs of the city: Green space, public health and bodily metaphor in the landscape of urban park history. Environment and History, 24(1), 39-58. https://doi.org/10.3197/ 096734018X15137949591837

Jørgensen, K. (2019). The history of the Ekeberg Park in Oslo. Anna Jakobsson (Ed.), Reconstructing Gardens içinde (19-20). Bulletin för trädgårdshistorisk forskning.

Kasbah S. B. ve Eplényi, A. (2022). Sculpture parks and positive mental health during the Covid-19: Investigation of the effects of Covid‐19 pandemic on sculpture park’s visitation. Landscape and Greenway Planning, 7(1). 1-15. https://doi.org/10.7275/tg19-zx58

Kelkar, N. P. ve Spinelli, G. (2016). Building social capital through creative placemaking. Strategic Design Research Journal, 9 (2), 54-66. https://doi.org/10.4013/sdrj.2016.92.01

Knight, C. K. (2008). Public art: Theory, practice and populism. Wiley-Blackwell.

Kong, L. (1996). Popular music in Singapore: Exploring local cultures, global resources, and regional identities. Environment and Planning D: Society and Space, 14(3), 273-292. https://doi.org/10.1068/d140273

Kwon, M. (2004). Once place after another. Site-specific art and locational identity. Cambridge: The MIT Press.

Lacy, S. (1995). Cultural pilgrimages and metaphoric journeys. Suzanne Lacy (Ed.), Mapping the terrain: New genre public art içinde (19-47). Bay Press.

Mathiesen, I. G. (2021). In the footsteps of an observer-looking at Edvard Munch in Åsgårdstrand. Nordic Journal of Art and Research (A & R), 10(2). 1-17. https://doi.org/10.7577/information.4437

McCarthy, J. (2006). Regeneration of cultural quarters: Public art for place image or place identity. Journal of Urban Design, 11(2), 243-262. https://doi.org/10.1080/13574800600644118

Miles, M. (1997). Art, space and the city: Public art and urban futures. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203973110

Miller, S. R. (2012). Percent-for-art programs at public art's frontier. Zoning and Planning Law Report, 35(5).

Morrison, S. (2022). Sculpture has left the building: The emerging popularity of outdoor sculpture parks [Yüksek Lisans Tezi]. Drexel University.

Schyberg Olsen, N. (2022). Manglende respekt for gamle stedsnavn. https://www.noblad.no/manglende-respekt-for-gamle-stedsnavn/o/5-56-241033

Palmer, J. M. (2012). The politics of “the public": Public art, urban regeneration and the postindustrial city-the case of downtown Denver [Doktora Tezi]. University of Colorado.

Plitt, A. (2017). 50 years of public art in NYC celebrated in new museum exhibit. https://ny.curbed.com/2017/11/10/16632074/nyc-public-art-museum-of-city-of-new-york-parks

Pollock, V. L. ve Paddison, R. (2010). Embedding public art: Practice, policy and problems. Journal of Urban Design, 15(3), 335-356. https://doi.org/10.1080/13574809.2010.487810

Rådström, A. (2023). Listen!. Håkan Nilsson (Ed.), Renegotiations: The Role of Public Art in the New Millenium içinde (98-119). Södertörn University.

Reynolds, R. L. (2008). From green cube to site: Site-specific practices at American sculptue parks and gardens, 1965-1987 [Doktora Tezi]. The University of Chicago.

Reynolds, R. L. (2011). Beyond the green cube: Typologies of experience at American sculpture parks. Public Art Dialogue, 1(2), 215-240. https://doi.org/10.1080/21502552.2011.593312

Smee, S. (2021). Sculpture parks are a great way to see art during a pandemic. Here’s why some are better than others. https://www.washingtonpost.com/entertainment/museums/outdoor-artpandemic/2021/02/10/899eab9e-6b08-11eb-ba56-d7e2c8defa31_story.html

Stormking. (2023). Education. https://stormking.org/education-2/

Stormking. (t.y.a). History. https://stormking.org/about/history/

Stormking. (t.y.b). Collection. https://collections.stormking.org/index.php/About/collection

Stormking. (t.y.c). Plan your visit. https://stormking.org/plan-your-visit/

Stormking. (t.y.d). About. https://stormking.org/about/

Tezuka Architects. (2009). Woods of net. http://www.tezuka-arch.com/english/works/museum/choukoku-no-mori-net-no-mori/

Vandeman, K. J. (2012). A landscape for making: Workshop studios at Storm King Art Center [Yüksek Lisans Tezi]. University of Maryland.

Veasey, M. (2016). The open air exhibition of sculpture at Battersea Park, 1948: A prelude to sculpture parks. Garden History 44 (1), 135-46.

Verhoeff, R. (1994). High culture: the performance arts and its audience in the Netherlands. Tijdschrift voor economische en sociale geografie, 85(1), 79-83. https://doi.org/10.1111/j.1467-9663. 1994.tb00676.x

Yılmaz, H. (2011). Mekâna özgü heykel bağlamında oluşturulmuş heykel parkları [Sanatta Yeterlik Tezi]. (Tez No. 303612), Güzel Sanatlar Enstitüsü, Marmara Üniversitesi.

İndir

Yayınlanmış

2023-12-31

Nasıl Atıf Yapılır

Polat, B. (2023). Kentsel Mekânlar ve Sanat İlişkisi: Heykel Parklarının Rolü. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(102), 3588–3600. https://doi.org/10.5281/zenodo.10452501